fredag 3 september 2010

bil, sjukvård och miljö, miljö, miljö

I morse när jag skjutsade barnen till skola och dagis dog sambons bil på vägen och jag var tvungen att ringa efter assistans. Nu var det bara soppatorsk, men jag blev ändå less på denna bensinhungriga eländiga bil, så jag lämnade Mellan på dagis och hängde på låset på Volvo för att få köpa en ny bil. Ja, nu orkar jag inte vara eftertänksam längre. Jag har flera långa resor att klara av i valsegerns tjänst nästa vecka och jag måste ha en bil jag gillar och kan lita på.
Nu har jag köpt en s k miljöbil, även om etanol bara är en parentes i drivmedelshistorien så känns det rätt bra. Jag får också en billigare skatt och försäkring som möter nya lånekostnader någonstans på mitten och inte totalt ruinerar mig.
Pluggade nån timma på förmiddagen, åt lunch med en väninna och sen blev det extranämnd med Tiohundra till följd av Roslagshälsans konkurs. Det var ersättningen för hemtjänst och hemsjukvård som sänkte företaget och vårdcentralen. Ett företag som grundats här på hemorten och funnits under lång tid. Redan tidigare hade företaget aviserat att de ville ha mer pengar för hemtjänst/sjukvårdsuppdraget och i början av sommaren sas avtalet upp. Men det räddade inte företaget från konkurs.
Även kommunens och landstingets eget bolag; Tiohundra, har sagt upp avtalen rörande hemtjänst och hemsjukvård i vissa delar av kommunen. Nu tvingas de via ickevalsalternativsystemet att återuppta sysslorna efter det konkursdrabbade företaget. Nog fungerar det underligt i valfrihetens Sverige. Någon annan hemsjukvård än Tiohundras finns nu inte att välja på.
Vårdcentralen, som inte gick med förlust, köper Praktikertjänst. Oklart är om någon av de nuvarande läkarna (varav en är min husläkare) blir kvar. För att jobba som läkare i Praktikertjänst måste man äga aktier i bolaget. Går vårdcentralen bra tjänar man bättre. Detta gäller inte sköterskor och övrig personal. Det är upp till läkarna som driver vårdcentralen att se till att personalen trivs.
Efter att jag på eftermiddagen hämtat ut min nya miljöbil begav jag och de två yngsta oss mot Miljöfestivalen "Jorden vi ärvde". Vi hade blivit inbjudna att stå där med partiets miljömaterial. Där fanns också olika miljöföretag, naturskyddsföreningen, erkenlaboratoriet m fl. Alla partier var inbjudna, men bara två på plats; Vänsterpartiet de gröna och Miljöpartiet. För att få stå där fick vi sponsra festivalen med 2000 kronor. Ett rykte sa att ett mycket större parti tyckte att det var för dyyyyyrt.
Trevlig avantgardistisk underhållning, körsång och, när vi var tvungna att gå hem och sova, skulle det tydligen bli någon slags calypsojazz. Trevligt, men inte var det så många som plockade material. Det var väl "lite" bra eftersom vi imorgon förmiddag gästas av Jens Holm vid valstugan (som fortfarande står på Lilla Torget) och då tänker fortsätta fokusera på miljöpolitik. Mer om vad vi vill göra för att undanröja klimathotet finns spaltat i tio punkter som ni kan läsa här.
Flera som kommit till vår valstuga har haft svårt att bestämma sig om de ska rösta på oss eller på Miljöpartiet. Kom och prata med Jens Holm imorgon. Han talar om i vilka frågor vi och Miljöpartiet tycker lika och i vilka frågor vi är bättre. Kan vara en hint om vilket parti som är bäst att lägga sin röst på.

Inga kommentarer: