lördag 4 september 2010

Vem vill stänga akuten på Norrtälje sjukhus?

Det pratas om att någon vill stänga akutmottagningen på Norrtälje sjukhus, till en början på natten, kanske på vintern. Centern har hakat på det här och deklarerar högt och tydligt att de vill ha akutmottagningen på Norrtälje sjukhus kvar, dygnet runt, året runt. De får det att låta som om det är en stridsfråga och då blir folk såklart oroliga. För mig verkar det fullkomligen absurt att frågan överhuvudtaget ska lyftas igen.
Men idag när vi hade torgmöte på Lilla Torget (ja, vi flyttar inte förrän imorgon) så kom en äldre man fram till mig och bad mig att se honom i ögonen och lova honom mellan fyra ögon att jag inte skulle följa något tjänstemannaförslag om att lägga ner akuten på Norrtälje sjukhus om jag kom till makten efter valet. Jag kände mig ganska förvånad eftersom jag tycker att det står tämligen klart efter stridigheterna 2003 var jag står i den frågan. Den här mannen var av en helt annan uppfattning; han hävdade bestämt att jag och Håkan Jonsson (S) var beredda att acceptera tjäntemännens förslag om nedläggning av akuten i Norrtälje. "Men vem stoppade nedläggningen då?" frågade jag. "Det gjorde folket", svarade mannen, och det var väl fint. Och kanske lite sant. För visst spelade det folkliga engagemanget en stor roll, men folket hade ingen egen röst i landstingsfullmäktige och hade inte kunnat gjort någonting om det var som mannen sa att jag var villig att acceptera tjänstemännens förslag. Jag hade en plats i Landstingsfullmäktige då, jag hade en röst. Jag sa aldrig att jag skulle rösta emot mitt parti, men jag gjorde väldigt klart att jag inte skulle kunna rösta FÖR ett förslag som innebar en nedläggning av akutmottagningen i Norrtälje. Det var jag och Kerstin Pettersson (V) i Södertälje. Och p g a den lilla osäkerheten så kom detta ärende aldrig att lyftas i landstingsfullmäktige med ett innehåll som innebar en nedläggning av akutmottagningen vid Norrtälje sjukhus. Istället bildades Tiohundra, ett samarbete mellan kommun och landsting som förutom ett unikt uppdrag fick ett kraftigt sparbeting. Men akuten blev kvar. Och ingen människa med förnuftigt sans och vett lyfter frågan om nedläggning igen.
Jag har lämnat ett vallöfte idag. Jag gjorde det i mikrofonen så att alla skulle höra. Det är inte bara Centern som vill att akutmottagningen vid Norrtälje sjukhus ska vara kvar. Vänsterpartiet kommer inte att bidra till någon nedläggning under kommande mandatperiod. Om alla partier kunde gå ut och deklarera detta kanske vi slapp oroande rykten och väljarstrider på osakliga grunder.
Sen är det väl olika hur man ser på det hela. Jag har tidigare bloggat om vad jag tror är det största hotet mot akutmottagningen, nämligen privatisering av sjukhuset. Det parti som hårdast driver privatiseringar tycker säkert inte att det är att vilja lägga ned verksamheten, men se hur det går med hemsjukvården. Den är ju klart nedläggningshotad efter Moderaterna och deras marionettdockekamraters privatiseringshysteri, i detta fall kallad kundval. I ett annat fall vårdval. I ett tredje valfrihet. Ett ord återkommer; val. Vi har alla (som fyllt 18 år) ett val att göra den 19 september. Utnyttja den rättigheten.

Inga kommentarer: