onsdag 11 augusti 2010

Radio röd, kommunala handlingsprogrammet och getingstick

Avslutade gårdagen med att skicka ett utkast till kommunala handlingsprogrammet till kamraterna för sjuhundraelfte gången, ny version igen, klipp och klistra. Då var väl klockan typ midnatt. I morse hade en pigg kamrat kommit med synpunkter som jag arbetade in, stående gnällande med lunchen på spisen och barnen kastade boll inomhus. Puh.
Ringde Norrtelje tidning och svarade på frågor om ungdomsarbetslöshet och utvecklingsfrågor i kommunen. Hoppas han fick med allt för mottagningen sög och samtalet bröts ett par gånger, eller var det en gång? Blev lite inspirerad av att se mig själv på tre ställen i dagens tidning.
Lämnade barnen hos kompisar och skulle åka till Norrtälje för att dra ut handlingsprogrammet och övriga handlingar till styrelsemöte samt spela in närradio om miljön. En geting har letat sig in i min skötväska som står i bilen och när jag ska ta fram nappen till Skruttet som ska sova under bilresan sticker den uschlingen mig i fingret. Jag som är allergisk. Gasen i botten tillbaka till stugan och hävde i mig medicin.Puh.
På väg från stugan ringde socialdemokraternas Olle Jansson och nu bröts samtalet flera gånger ända tills jag var ute på stora landsvägen.
Nu hann jag inte dra ut handlingarna inför mötet, det var dags att göra Radio. Fyra glada kamrater och Skruttet i en tokvarm radiostudio. Vi pratade om förnyelsebar energi; sol, vind och vatten, vi pratade om sånt som ingen bryr sig om för att det inte syns; kärnkraft, avlopp och annat som dumpas i havet. Vi pratade om biogasproduktion i kommunen och tankställen för t ex taxi. Vi pratade om miljövänliga sätt att ta sig fram som cykel och tåg, var finns de säkra cykelvägarna och järnvägen i kommunen? Vi vill att Roslagsbanan omedelbart förlängs till Rimbo igen, vi vill ha säkra cykelvägar i tätorterna så att barnen kan ta sig till skolan, men även längs de trafikerade landsvägarna som t ex väg 76 mellan Norrtälje och Älmsta. Det motionerade vi om när jag var alldeles ny i fullmäktige, måste ha varit mitten av nittiotalet.
Och vi pratade om hur det ska vara enkelt för var och en att leva klimatsmart i vår kommun, genom att förlägga återvinningsstationer i bostadsområden istället för vid stormarknader, genom att kommunens egna verksamheter i större grad blir klimatsmarta (bränsle i leasingbilar, lokalproducerad mat, uppvärmningssystem mm), genom att möjliggöra miljövänligare färdsätt och mycket mer.
Vi pratade också om vattnet, men det skrev jag så mycket om häromdagen så det får vara idag. Vinden, vertikalsnurrorna som jag skrev om häromdagen, stadsvindkraften, om Locum som sätter vertikalsnurror på Södersjukhuset. Kom igen Norrtälje kommun.
Sen klubbade vi kommunala handlingsprogrammet som jag nu "bara" ska renskriva och snygga till och trycka upp. Varje kapitel kommer också att finnas som flygblad.
Jag blev bjuden på middag, vad skönt. Vi kom hem sent och barnen var trötta och grät. Ja, nu börjas det. Full rulle. alla sov före halv tio. Bra, för mamman måste svara på frågor från Blidös eget skärgårdsmagasin Flyt. Men nu blir det inget mer svara på frågor ikväll, tur man har en fyraåring hemma så att man är van att svara på outtömliga frågor.

1 kommentar:

mina tankar sa...

Ja du Catarina, du håller allt i gång du. Hur har dy lyckats få in minst 40 timmar per dygn??
Men det där med getingsticket var ju onödigt