tisdag 28 april 2009

Kvalitetstid

Det pratas mycket om kvalitetstid. Föräldrar jobbar mycket, barnen har långa dagar på förskolan och när de väl är tillsammans är det kvalitetstid som ska skapas. Det ska inte vara något slappande i TVsoffan utan riktiga viktiga kvalitetsgrejor. Det kan bli hur jobbigt som helst för både föräldrar och barn att ränna runt och "göra" saker på all ledig tid för att känna att man inte försummar varandra och den lilla tid man har tillsammans.
Jag hörde t ex en kille som blev intervjuad på radion och samtidigt som Ulf Elving ställde sina frågor satt han och besvarade SMS. Han menade på att han lika gärna kunde passa på att besvara dem under tiden en låt spelades eller det var trafikinformation så slapp han göra det när han kom hem. Då kunde han stänga av mobilen och umgås med familjen.
Iofs hade han väl rätt, men jag har väldigt svårt att tro att en så ofokuserad människa klarar av att stänga av mobilen och fokusera helt på familjen när han kommer hem. Men man vet aldrig... Och en sak är säker, skulle jag bli inbjuden att bli intervjuad i radio skulle jag knappast sitta och ägna mig åt annat samtidigt, det skulle kännas oerhört nonchalant.
Själv har jag väl tänkt att mina påbörjade studier ska innebära något slags kvalitetslyft för livet och familjen. det innebär ju t ex inte bara att jag ska vara i skolan två dagar i veckan utan även att vi nu cyklar till skola och dagis de två dagarna. Det tar ca en timme enkel resa om man säger så, två timmar om dagen. Det innebär att vi går upp lika tidigt och kommer hem lika sent. Men. Vi har en otrolig kvalitetstid tillsammans när vi cyklar. Vi pratar, får frisk luft, lär oss om trafiken och annat och vi rör på oss.

Inga kommentarer: