fredag 3 april 2009

Kompostering och G20biljoner

Många, många är de som nu beklagat sig över de nya sopbehållarna och den nya soptaxan i lokaltidningen. Egentligen tror jag inte så många opponerar sig mot behållarna utan det är väl taxan som upprör. Mest upprörda är de som sopsorterat och komposterat i många år och nu får en kraftigt höjd taxa. Jag förstår det. Men jag förstår inte motåtgärden.
Om man en gång i tiden börjat kompostera och sortera sopor har man väl gjort det med tanken på miljön? Man har väl gjort det för att man tycker att det är fel att blanda allt och skicka till tippen? Och då hjälper det ju miljön föga att nu strunta i detta och lägga allt i tunnan för att man är arg på kommunen? Det straffar bara miljön.
Förresten läser jag nu att G20länderna på sitt tre timmar långa möte har kommit överens om att lägga fem biljoner dollar på att rädda världsekonomin. Det är inte lite pengar. Någonstans finns de, pengarna. Om de varit lite mer jämnt fördelade från början kanske det inte funnits någon kris. "Det är en ny världsordning", hävdar Gordon Brown, men jag undrar om man inte helt enkelt har hur mycket pengar som helst att lägga på att rädda kvar kapitalismen.

Inga kommentarer: