måndag 20 april 2009

Fler jobb - Bättre jobb

Riksdagsledamöterna Hans Lindhe och Jacob Johnsson har idag besökt kommunen och bl a träffat ledningen samt företrädare för facket på Holmen Paper i Hallstavik. Ett besök gjordes också på Arbetsförmedlingen i Norrtälje.
På kvällen bjöds det in till öppet möte om sysselsättningspolitik i Vänsterpartiets lokaler. Ett tiotal medlemmar besökte mötet och diskuterade tillsammans med riksdagsledamöterna.
En fråga jag själv ömmar för och vill trycka på är den om alla de människor med osäkra deltidsanställningar, vikariat mm. Jag tycker att Socialdemokraterna och de olika fackförbunden ofta missat dessa personer. Det har handlat om arbetstagarnas rättigheter, men arbetstagarna har i dessa fall bara varit personer med fast heltidsanställning. Allt fler arbetar nu med osäkra anställningar. Förra året var 18% av arbetskraften anställd på vikariat, tillfälliga anställningar, timanställningar etc . I tidningen Kommunalarbetaren har man kunnat läsa om kommuner som satt i system att inte ta in vikarier som arbetat så mycket att de skulle kunna ha rätt till en fast anställning utan låta dem gå arbetslösa ett halvår för att sedan återigen låta dem vikariera. Hans Lindhe berättade om hur han själv under fyra år som offentligt anställd fått arbeta under tre olika titlar, trots att han utförde samma arbetsuppgifter, allt för att arbetsgivaren inte skulle bli tvungen att ge honom en fast anställning.
Med många osäkert anställda, anställda vid arbetsanhopning etc, minskar man också människors möjlighet att engagera sig fackligt. Man har ju rätt att arbeta fackligt under arbetstid, men om du bara är anställd under de timmar då det är högtryck är det svårt att få någon tid att gå ifrån verksamheten. På så sätt omöjliggörs fackligt arbete och många som jobbar timmar omfattas inte ens av fackets försäkringar och tycker därför att det är en onödig utgift att vara med.
Nu har ju jag, efter över tjugo år i studier och otrygga anställningar, en fast tjänst och det ser inte ut som om jag kommer att bli arbetslös de närmsta åren. Jag tillhör nog snarare den grupp som riskerar att bli utbränd p g a arbetsanhopningar när man sparar in på vikarier och extrapersonal. I vilket fall som helst tycker jag att det är viktigt att vara fackligt ansluten och jag skulle också påstå att det inte är dyrt. Jag har en låg lön, så jag har inte mer råd än andra lågavlönade, men i fackavgiften ingår ju också hemförsäkring t ex och flera andra försäkringar som i annat fall hade kostat mig en bra slant. Jag har också möjlighet till en bättre löneutveckling p g a att facket kräver att hela potten läggs ut. Och nu har jag inte nämnt det stöd du kan få från dina fackliga ombud om du skulle råka illa ut eller känna dig trängd.

Inga kommentarer: