torsdag 16 april 2009

förutsättningar och förskola

Jag blev så glad idag när jag hämtade min dotter och det hängde en plastficka med bilder och text på hennes plats. Det händer titt som tätt att vi föräldrar på det viset får inblick i vad som händer på förskolan. Personalen använder kameran flitigt, laddar över bilderna i datorn och skriver ut fina A4 med både bilder och text som skickas hem till oss föräldrar, sätts upp i kapprummet och/eller sätts in i barnens pärmar. Verkligen jätteroligt.
På jobbet är det också sagt att vi ska jobba med dokumentation. Vi jobbar med portfolio, som motsvarar de pärmar mina barn har/haft i förskolan, där det finns bilder, texter, teckningar, målningar och annat som dokumenterar barnens tid i förskolan. Det krassa hos oss är att vi fick 20 fotopapper per avdelning för detta arbete. Och på vår avdelning är det 15 barn, vilket gör 1 foto per barn samt 5 gemensamma bilder. Nu finns det inte pengar till fler fotopapper. Vi har inte en kamera per avdelning, vilket nu gör att den kamera vi delade med en annan avdelning, verkar ha försvunnit. Vi får inte ladda in bilderna på datorerna för då kan det bli virus i nätverket så det enda sättet är att skriva ut dem på fotopapper via fotoskrivare som just nu inte heller har något bläck. Verkligen jättetråkigt.
Läste om förskolans ökade betydelse i Dagens samhälle. Här följer ett citat kring barns språkliga utveckling: "Enligt siffror som Jan Larsson från konsultföretaget McKinsey & Co redovisade på Skolriksdagen nyligen har en 4-åring från ett välutbildat hem mött 45 miljoner ord under sitt liv, medan barn från socialt utsatta miljöer har hört 13 miljoner ord."
Ett annat område där förskolan har en viktig utjämnande effekt är barns kost och näringsintag. Vi vet att det är välutbildade människors barn som äter nyttig mat av hög kvalitet, gärna ekologiskt framställd, medan barn från fattigare familjer med lägre utbildning i större grad äter onyttig mat, godis, läsk och handlar på lågprisbutiker med lägre kvalitetskrav. Det barnen äter är inte bara avgörande för deras utveckling psykiskt och fysiskt, det påverkar också deras inställning till kost och matsituationer i framtiden. Förskolan har en uppgift att ge alla barn samma möjligheter.
På förskollärarutbildningen drömmer vi givetvis alla om att arbeta på den ultimata förskolan i framtiden, men den krassa verkligheten kommer att göra sig påmind och det gäller att göra det bästa utifrån de förutsättningar man kommer att få, att lyckas nå åtminstone delmål. Vi kommer aldrig att kunna ge barnen allt, men förhoppningsvis hitta vägar att åtminstone uppfylla läroplanen.

Inga kommentarer: