torsdag 19 mars 2009

Bromsa i uppförsbacke-eller allt handlar om blöjor

Sen vill jag bara fortsätta funderingarna kring detta, det är väl samma sak som förekommit på offentliga jobb en längre tid; det ska sparas och sparas och sparas och samtidigt ska man skapa den bästa verksamheten i landet...
Och sen heter det bara att det blir bättre med konkurrens, helt plötsligt när verksamheterna drivs privat blir det massor av pengar kvar till bonusar och egna fickor. Märkligt.
Jag funderar lite på det här med blöjor t ex. På mina barns förskola har blöjor liksom varit en fri nyttighet (och det är väl också så att förskolor/skolor inte får ta betalt för någonting av den dagliga verksamheten?). Jag minns t o m att min äldsta dotter inte tålde blöjorna, så personalen letade rätt på något annat märke som hon kunde ha och beställde in specialblöjor till henne.
På mitt jobb får föräldrarna ta med blöjor själva (det är en kommunal förskola). Även på privata förskolor i vår kommun vet jag att föräldrar tar med egna blöjor. Har även hört det från flera kommuner i stockholmsområdet och, så sent som igår kom även rapporter från Örebro. Är det kanske bara vår kommun som står för blöjorna??(detta är inte ett tips)
Istället för att ta betalt går man omvägar och ber föräldrarna ta med t ex blöjor, men även pärmar till barnen, plastfickor, födelsedagsfrukt, böcker, ja, allt möjligt. Vissa av dessa saker måste alla ta med, ett barn måste ha blöjor, andra saker som t ex böcker och leksaker kan ju bli mer av mutfrågor. Likabehandlingsplaner ska upprättas, men hur ska de efterlevas?
Hur som helst blir dessa sätt att lägga över kostnader på enskilda, istället för att samfinansiera genom skatten, efter ett tag accepterade som i sanning det enda sättet att utföra en verksamhet och ingen ifrågasätter längre att det går till så. Däremot kanske personalen tycker att det är jobbigt att Olle aldrig har blöjor med sig, de där föräldrarna är ju jätteslarviga, du kan gott gå i din bajsiga blöja...vem vet? Föräldrarna kanske inte får pengar förrän på torsdag.

Inga kommentarer: