torsdag 13 december 2007

Tiden springer


Nu går tiden fort, springer, springer och jag vill alltid försöka minnas att jag gillar julstress, att jag gillar att jobba hårt inför en deadline, men det känns som om det är så mycket annat runt omkring i år. Men det kanske alltid är det.


Vi hade lite sovmorgon i morse, men det får man knappast mer gjort för. Samma tidsbrist som vilken morgon som helst. Elva slängde jag in ungarna på dagis och tog bussen till Stockholm. Jullunch med sjukvårdsstyrelsen, mycket julmat är det. Förr kunde jag aldrig fatta hur folk hann bli trötta på julmaten före jul för jag var aldrig med i några sammanhang där man ständigt blev bjuden på julmat, men i år tror jag jag har hamnat precis där. Förra veckan med sossarna i Bygg och Miljö, idag var jag med sjukvårdsstyrelsen och det gjorde att jag missade ABFs jultallrik och imorgon äter vi med hela Bygg och Miljönämnden. Vet inte hur det blir med gemensamma nämnden för hälso/sjukvård och omsorg nästa vecka. Kanske mer julmat?


Hur som helst är det trevligt att äta tillsammans och man får möjlighet att dryfta annat än rent politiska spörsmål. Vid vårt bord pratade vi t ex om hemgjord senap, olika porslinsserier, mumma och sist men inte minst ICAs köttfärs. Alla pratar visst om det och det är bara jag som vare sig sett programmet eller nyheterna (jag hinner verkligen inte se TV). Det var dock som jag misstänkte; ingen trodde att det var speciellt för ICA att hantera köttfärsen illa, den dåliga publiciteten drabbar alla livsmedelsbutiker. Och som nån släkting inom showbiz yttrade: Vill man promt köpa det superbilligaste ska man inte bli förvånad att det brister i hanteringen.


När jag skulle åka från Landstingshuset klev jag på fel buss och fick ta tunnelbanan från Gamla stan och vid Stadion stannade tåget p g a ordningsproblem vid någon annan station. Jag skulle precis börja gå när dörrarna stängdes och tåget fortsatte en station till. Smart tänkt, det var nog många som skulle med bussar och tåg från Tekniska så det var bättre att tåget stod still där.


Hämtade barnen kvart över sex, gjorde quinoasallad med tonfisk medan de öppnade de senaste fyra dagarnas luckor speciellt i sina chokladkalendrar. Vi åt och sen försökte jag få till en köttbullesmet i plastbunken som stått på bänken sen i måndags och väntat på just detta. Innan jag var helt klar var barnen supertrötta och började nypa varandra. Det var till att slänga på dem pyjamasar med ena handen och röra köttfärs (från ICA, vi köper den färdigpackad till butiken) med den andra. Böcker, nappar, vällingflaskor och sen jaga barnen i säng. Vi somnade alla tre. Jag smög upp igen vid halv tio och bakade plattorna till pepparkakshuset jag lovat barnen att göra. Gjorde lite extra pepparkakor också eftersom jag gjort så evinnerligt mycket deg. Barnen får baka upp resten på fredagmorgon.


När pepparkakorna var färdiga satte jag mig och läste handlingarna till Bygg och Miljönämnden imorgon. Jag hade ju ögnat igenom dem tidigare, men nu läste jag dem ordentligt. Dispenser från strandskydd, evigt återkommande dilemma. Dåliga kartor, hur ska vi kunna säga bu eller bä med de här kartorna? Skulle ha duschat också, får väl göra det imorgon bitti. Klockan ringer om fem timmar. Bäst att sova.


Förresten vill jag åter nämna mitt förslag som jag redogjorde för i en blogg häromdagen; jag läste i tidningen att Roslagsmuseet skulle stängas under två år för att renovera lokalerna. Det läste jag efter att jag själv föreslagit en flytt av museet till Baldersgatan 11. Nu tycker jag flytten är ett mycket bättre alternativ än att stänga museet i två år. Alltså, det skulle ju vara vansinne.

Inga kommentarer: