måndag 3 december 2007

Etanolbilar, Bali och Vaxholm mm


Till Er som väntar på berättelsen om hur man bygger om en vanlig bensinbil till en etanolbil, så vill jag bara säga att den berättelsen kommer på www.vansterpartiet.se/norrtalje på onsdag eller torsdag. Och det blir ingen exakt redogörelse, bara lite svepande om hur enkelt det faktiskt är. En bild av en enkel tillsats (som gör att man lätt kan göra tillbaka den till en bensinbil igen vid t ex försäljning) kan jag dock visa Er redan här och nu.


Annars är det ju mycket som händer just nu; Filippa Reinfeldt gör utspel om vikten av vårdgivare, Klimatmöte på Bali, anställningsintervju i Vaxholm och mycket mer. Och då väljer TV4 att på bästa sändningstid visa ett program om herrelösa hundar i Thailand. Märkligt.


Filippa Reinfeldt menar att det är inte vem som utför vården som ska vara avgörande utan kvaliteten i den samma. Låter ju klokt, men varför hetsar då den moderatstyrda landstingsledningen i Stockholms läns landsting fram privatiseringar av den offentligt drivna vården? Varför vill man experimentera med att privatisera såväl beställar som utförardel av hela vården i länets södra del och låta en privat aktör få monopolställning? När ingenting pekar på att det skulle bli bättre av det...


Balimötet är mycket viktigt. Klimatförändringarna är redan här och tyvärr kanske man kan säga så drabbar de främst de delar av världen som är minsta orsaken till dem. Det gör att vi i den rika västvärlden fortfarande har svårt att ta frågan helt och hållet på allvar. För att minska den kommande klimatkatastrofen måste alla vi som lever i de rika välfärdsländerna företrädelsevis på norra halvklotet ändra vår livsstil radikalt och det är mycket svårare än vad vi någonsin kan föreställa oss. Att sedan förklara för de folk som är på väg mot en högre standard och ett tryggare liv att det är fel väg att gå, att de måste vända om, kan vara ännu svårare.


På ett föredrag av Svenska Naturskyddsföreningen i helgen fick vi veta att om vi delade upp all möjlig åkermark på jorden mellan alla människor så skulle det räcka till en plätt på 2500 kvadratmeter i var och det fina i kråksången är att det skulle räcka för en människa att klara sig på. Men sen beror det ju på vad man gör med sin plätt. Kör man t ex 1500 mil bil, så är plätten förbrukad. Då bidde det ingen mat liksom...


Jag var som sagt i Vaxholm idag och dit är det en bit, vilken jag färdades med bil eftersom det är rätt krångliga kollektiva förbindelser. Vaxholm är en kommun som växer kraftigt och de flesta som flyttar dit är barnfamiljer (så olikt vår egen kommun). Därför öppnas nu flera nya förskoleavdelningar för att kunna ta hand om alla barn och kommunen behöver anställa mycket ny personal. Skulle vara kul om det blev jag även om det är långt att åka (min plätt på jorden går åt till bilåkning med en gång så då är det bara att sluta äta). Alltså, hur ska vi någonsin komma ner på de nivåer som krävs för att rädda jordklotet? Jag lever på mina barnbarns bekostnad utan att vilja det, jag stjäl deras livsutrymme innan de ens är födda och fortsätter hävda att jag älskar dem mest av allt. Är jag klok eller behövs en skrynklare snart?


Inga kommentarer: