fredag 28 december 2007

Det smäller och visslar (fler än tomten är vakna)

Redan på kvällen på annandagen började det. Det smäller och det visslar mest hela tiden utanför fönstret. Och nu ska det hålla på så här i nästan en vecka, till typ nyårsdagens kväll, raketer och smällare i tid och otid. Just nu (22.18) visslar det på ordentligt utanför fönstren.
Jag brukar säga att den som vill bo mitt i stan får ta att det är liv och rörelse, hög musik och människor som skrattar och hojtar, men det här smällandet gillar jag inte. Inte bara för att det låter högt, väcker barn och skrämmer djur, jag tycker att det är rent livsfarligt också. Visserligen är det artonårsgräns, men de flesta barn verkar ändå få tag på smällare och raketer. Och är det inte barn som leker så är det berusade vuxna (män).
Fyrverkerier är vackra och fascinerande, men absolut bäst på håll. På senare år har det dock tyvärr utvecklats mot bomber som smäller högre och sprakar mindre. Det är som om det är själva smällen som är rolig medan jag tycker tvärtom att det är de vackra gnistrande färgerna mot himlen som är värdet. På nyårsafton är det perfekt att bo mitt i stan; man får se massor av fyrverkerier utan att behöva köpa eller hantera några själva. Men eventuellt åker jag ut på landet ett par dagar nu för att komma bort från okynnessmällandet.
Det finns en anledning till att åka till landet. TVn gick sönder igår. Haha. Jag vet, jag är ingen stor TV-tittare, men barnen vill ju se lite TV från och till och jag hade ju tänkt se nån bra film under helgerna. Jag har ännu inte lyckats med detta. Gjorde bara samma tabbe som förut en jul och trodde att "Tomten är far till alla barnen" var en halvrolig familjekomedi. Hade ett svagt minne av att jag inte gillade den förra gången, men kom inte ihåg varför. Nu vet jag; den motsvarade inte alls mina förväntningar. Det var en tragisk vuxenfilm. "Familjen" skulle absolut inte se filmen där de svor och söp och sa knulla hela tiden, slog ner tomten mm mm. Nej, och sen såg jag första delen av August, men kunde tyvärr inte se andra eftersom TVn då givit upp. Ikväll efter jobbet hade jag velat slappa till Wallander men det är också tji.
Någon sa att man kunde se TV genom datorn, men jag har ju inte installerat mitt ljudkort så det får bli en senare historia. Den gamla TVn var visst 13 år (vi fick den från släktingar) och det skulle kosta 1500 att laga den, ingenting reparatören rekommenderade. Nu blir det ny TV eller begagnad TV. Eventuellt kunde en av mina halvchefer på jobbet sälja en, vore toppen. Jag tycker liksom bara att 4000 kronor är för mycket, för mycket...

Inga kommentarer: