torsdag 13 december 2007

Fler nej till strandskyddsdispenser

Bygg och Miljönämnden var snabbt avklarad och hör och häpna; sossarna var med på NEJ till ett antal byggnationer inom strandskyddsområde. Kanske börjar hända något där? Men naturligtvis blev det ju ändå ja eftersom borgerligheten inte har några betänkligheter alls beträffande skyddande av stränder. Det är tråkigt att vi har så dåliga kartmaterial att man inte ens ser var vattenlinjen går. Det är svårt att avgöra huruvida den tilltänkta byggnaden ligger framför, bakom eller helt utslängd i förhållande till annan bebyggelse och i förhållande framför allt till stranden. Hur ser vattenlinjen ut? Är det berg, skog, sandstrand? Vi har ingen aning om det ens går att gå eller se till vattnet från huset i vissa fall. Nu sa vi nej till tre ärenden tror jag; ett där man hävdade att det tidigare stått ett hus på tomten eftersom det stått en manskapsbod där som är borta sen tio år tillbaka, ett där man hävdade att det låg bostadshus mellan det nya huset och vattnet, men det syntes inte på kartan och ett där man ville riva en gammal grå sjöbod och bygga en ny röd med veranda lite längre bort från mangårdsbyggnaden på en hittills obebyggd tomt belägen mellan två bebyggda tomter. I det sista ärendet kan man ju gissa att den obebyggda tomten med sjöboden sedan avstyckas, påstås vara ianspråkstagen, bebyggd etc och därmed krävs att tillstånd till nytt fritidshus också ska ges. Alla möjligheter öppnas. Lucktomt, redan bebyggd, av ointresse för det rörliga friluftslivet mm.
Enligt mig ligger en sjöbod oftast vid en brygga. Om man flyttar sjöboden 50 meter (inte närmare stranden utan 50 meter bort från huvudbyggnaden) har man då också tänkt flytta en brygga? En sjöbod fungerar som förråd, varför ha veranda på förrådet? Kändes bra att få till ett NEJ på den.
Jag lyckades få en akuttid hos sjukgymnastiken, visserligen inte hos min vanliga gymnast, men jag hoppas att även en annan kan dra ut min rygg inför julhelgen. Annars blir det tungt. Jag har svårt att sitta längre stunder och så fort jag äter blir jag uppsvälld och stel. Inget bra utgångsläge för julfirande. Så nu mina vänner drar jag till sjukgymnastiken, sen blir det julbord med ByggochMiljövännerna och sedan Lucia på dagis. Jag älskar små lussetåg och avskyr föräldrar och släktingar som prasslar, pratar och filmar med strålkastare. Antagligen blir jag jättesur och får dubbelPMS på någon, men det ska väl gå bra ändå...

Inga kommentarer: