måndag 28 september 2009

Är mina val viktigare när jag representerar mig själv än när jag representerar andra?

Frågan ställer jag efter kvällens fullmäktigedebatt kring miljöcertifiering av kommunen. För mig är det självklart att vi gör allt vi kan för att göra vår kommun mer miljörätt, mer klimatsmart och vänligare mot oss och våra kommande generationer. Att ställa om samhället bit för bit mot ett grönare och hållbarare system är inte bara nödvändigt utan också någonting som kommer att komma oss alla till del, på ett positivt sätt.

Jag blir förundrad då bonden och centerpartisten Berit Jansson berättar om hur hon själv tyckt att det var viktigt att bli KRAVcertifierad som bonde efter Tjernobylkatastrofen, hur hon ställde sig frågan; Är jag verkligen på rätt väg? och hur hon kände sig nöjd och säker med garantin att vara kontrollerad av KRAV i sin verksamhet. Ändå tycker hon att det är dyrt och onödigt att ställa liknande miljökrav på kommunens verksamheter. "Kommunen behöver inte vara konkurrenskraftig på samma sätt som ett företag". Är det detsamma som att vi inte har några ambitioner för kommunens arbete eller för de som på olika sätt nyttjar kommunal omsorg, skola eller service?


Jag har ända sen min äldsta dotter för 6 år sedan började i den kommunala barnomsorgen undrat varför man inte kan få garantier om svenskt kött, närproducerad och ekologisk kost. Nej, för att kunna erbjuda sina barn, eller för den delen äldre föräldrar, detta tvingas man välja privata entreprenörer som inte är bundna av kommunens upphandlingsavtal. Men om kommunen hade en certifiering som garanterade miljöhänsyn i kostproduktionen skulle vi kunna känna oss mer tillfreds, mer trygga i att barnen faktiskt får i sig en fullgod kost.

Berit Jansson, ställer du dig aldrig frågan; Är vi på rätt väg? Du representerar faktiskt kommunmedborgarna och de har väl samma rätt att ställa KRAV på kvalitet och kontroll som du har i ditt privata arbete och liv?

Det verkar som om den borgerliga majoriteten inte är beredda att låta de som utnyttjar kommunens service åtnjuta samma kvalitet som privata entreprenörer kan erbjuda. Kanske är det för att utarma verksamheten och tvinga fram avknoppningar, för alla som arbetar vill ju kunna erbjuda bästa service och kvalitet. Ingen vill vara den verksamhet som de som inte orkar eller kan välja erbjuds.

Berit Jansson vill själv vara certifierad och kontrollerad men miljöarbetet i kommunen anser hon kan skötas på andra sätt. Genom policies och hyllvärmare som inte binder oss till någonting överhuvudtaget. Norrtälje kommun kallar sig sedan länge för EKOkommun, men inte kan man kalla sig för en framsynt och djärv miljökommun bara för att man restaurerar några sjöar och har turen att ligga i ett område rikt på vacker natur. Här satsas det på fler bilvägar medan järnvägen (som var en hit redan för över 100 år sedan) måste utredas ytterligare. Motion efter motion på miljöområdet avslås med hänvisningar till lagar, kostnader och allmänt elände som de skulle medföra. Trots att de är fullt genomförbara på andra orter i landet. Dåligt. riktigt eländigt dåligt är det. Och jag undrar; kan vi verkligen vara på rätt väg????

1 kommentar:

Samuel Sandberg sa...

Det tråkiga är att borgerliga politiker inte ens försöker att göra den egna verksamheten så pass bra att så de konkurrerar ut de privata alternativen. Varför sitter de i nämnder i kommuner och representerar de privata riskkapitalbolagen istället för de av kommunens medborgare ägda skolor och äldreboenden..