torsdag 18 september 2008

Pippipedagogik

Jo, jag är vaken ikväll igen, men jag har inte sovit mycket så jag är super supertrött. I natt lade de ny asfalt i stan samt att jag fått en ny granne med ett litet barn med sömnsvårigheter. Jag somnade kanske halv två och vid kvart i fem var det dags att stiga upp igen. Barnen låg på köksgolvet och gäspade medan jag försökte få på dem kläder, borsta hår etc. Och givetvis leder sömnbrist och trötthet i samband med stress till att det blir en del konflikter i morgonhettan. Liten ville ha ett par stövlar som det bara gick att hitta ett exemplar av, hon skulle inte ha jacka. Storasyster kom på att hon ville ha vantar precis när vi gick ut genom dörren och cirkusen var ett faktum. Men jag kom i tid till jobbet, puh.
Tolv timmar senare kom vi hem och åt rester med fräsch grönsallad innan vi tog ett snabbt fredagsmys innan sängen hägrade. Lyckades hålla mig halvvaken genom nattningen och kom upp för att plocka om diskmaskinen och hänga tvätt, tvätt och åter tvätt. Vika den får jag hinna i helgen.
- S frågade mig varför jag har en killtröja, berättade Storasyster.
- Vad svarade du då då? undrade jag.
- Jag vet inte om jag ska säga sanningen, svarade Storasyster.
- Nej, men vet du vad du skulle ha frågat? Varför säger du att det här är en killtröja? Det hade varit intressant att veta.
- Ja.
- Lite som Pippi; jag är ett barn och det här är mitt hem, alltså ett barnhem. Jag är en tjej och det här är min tröja, alltså en tjejtröja.
- Men mamma, vet du? Jag tror inte på killbaciller och tjejbaciller, och killtröjor och tjejtröjor och killeksaker och tjejleksaker. Jag tror inte på det.
- Det gör inte jag heller, svarade jag.

Inga kommentarer: