onsdag 10 september 2008

Duscha får man väl göra en annan dag

Lyssnar på en reklamradiokanal i bilen på morgnarna när jag åker till jobbet, ja, d v s, ungefär halva vägen, för den norra halvan av vägen får jag knappt in P3 på radion för det är så dålig mottagning. I alla fall så är det ett program som heter Härtan och Fahlén och då är det Hans Fahlén, som tidigare var med i TV4, som är med och uttrycker sig. Så sent som igår spekulerade han kring hösten som en lugnets tid...
Jo, på hösten lägger sig (enligt Fahlén) ett lugn över landet, en tystnad, och då kan man andas ut och ta det lugnt efter den hektiska sommaren. Man kan slappa ända till julen börjar och därför var han irriterad över att några barn redan nu ringt på hans dörr och velat sälja jultidningar och på så sätt avbrutit lugnet och satt igång julen.
Jag vet inte vilken verklighet Fahlén lever i, eller var lugnet lagt sig, om man säger så. Hösten drog i gång i ilfart med skolstart, föräldrarmöten, mulle, inskolningar på jobbet, kalas och en helve... massa måsten. Julen hägrar i slutet av hösten med lite lugn och ett par dagars ledigt.
Idag kom jag från jobbet vid sex (igår var vi på landet, matade kanin och bakade), slängde på pasta med lite korv och broccoli som jag nätt och jämnt hann få i mig innan jag stressade iväg till föräldramöte på skolan. Liten var för trött för att äta. Mormor kom och underhöll barnen en stund. Julmarknad, klasskassa och klassföräldrar, adresslistor. Hemma. Barnen vakna. Lägga barnen, baka färdigt mockarutorna som inte blev färdiga igår eftersom vi glömt florsockret hemma (eller jag tog fel paket med mig; bitsocker), baka havreflarn, hänga tvätten från maskinen jag slängde in innan föräldramötet eftersom det luktade kiss i badrummet, plocka fram barnens kläder till imorgon (visst ja, fritids skulle ju till idrottsplatsen och idrotta), skriva ut nya scheman till jobbet (måste ändra en kvart igen), öppna posten...jag skulle ju duscha och nu är klockan snart halv tolv. Det får väl bli en annan dag...

Inga kommentarer: