måndag 8 september 2008

Försäkringskassans inferno

Försäkringskassan har inte tid att betala ut ersättningar i tid. Nej, tacka för det när det ska plockas in intyg från förskolor och skolor på att barn som föräldrar vabbat för verkligen varit borta de dagar som föräldern vill ha ersättning för. Det bäddar ju för felifyllda formulär och försenade utbetalningar.
När jag är hemma och vabbar måste jag först komma ihåg att kontakta FK första dagen jag är hemma. Missar jag midnatt med ett par minuter är den dagen borta. Det låter ju som om man har gott om tid, en hel dag hemma, ska man inte hinna då? Men sjuka barn tar både tid, kraft och energi och sen har man kanske fler barn, mer familj som ska tas om hand. Det är möjligt att man inte kan ta sig tid att prata med en telefonsvarare (som inte hör vad man säger om någon skriker i bakgrunden) eller sitta vid en dator förrän alla sover. Och då kan klockan vara över midnatt.
När man sen är tillbaka i arbete igen måste man åter kontakta FK för att intyga hur länge man varit hemma, hur man skulle ha jobbat om barnet inte varit sjukt, vilken förskola barnet går på när det är friskt samt telefonnummer dit, vilken sjukdom barnet haft, vad den andra föräldern gjort under tiden barnet varit sjukt mm mm
På jobbet måste man sedan fylla i en dylik lapp som ska skickas till lönekontoret. Och efter detta återstår sedan att intyga samma sak på en lapp som ska undertecknas av förskolan/skolan och sedan skickas tillbaka till FK. Gör man sin vabanmälan via internet bjuder FK storslaget på portot.
Jag har sedan vecka 32 gått ner i tid och begärt föräldrarpenning för att täcka upp till heltid. Jag har ännu inte fått ett öre utbetalt.

Inga kommentarer: