torsdag 18 september 2008

Hur är tanken kring logistiken?

Nedläggningarna av skolor i kommunen är, enligt majoriteten, inte enbart ett sätt att minska antalet kvadratmeter skollokaler, utan även ett led i att göra alla skolor till F-9 respektive F-5 skolor. Tanken är säkert god, men inte särskilt trovärdig då antalet små privata skolor ökar samtidigt som de kommunala skolornas barn samlas i allt större skolenheter.
Och förutom det faktum att vi får 30sträckor överallt och det nu har blivit en hastighetsbegränsning som i väldigt liten mån respekteras så innebär det ju också ökade transporter med bil.
Ett exempel är Blåklintens förskola med 5 avdelningar, belägen i bostadsområdet Vigelsjö där också många barnfamiljer bor. Den är säkerligen byggd där med tanke på att områdets barn ska kunna gå där. Och sedan skulle de kunna börja i Vigelsjöskolan. Nu är Vigelsjöskolan nedlagd och har fått ge plats för privata Montessoriskolan. Förskolan Blåklinten planeras i september nästa år att läggas ned och ersättas av en ny förskola med 4 avdelningar i ett helt annat kvarter, långt ifrån närmsta lågstadieskola. Den lilla vägen som går ner till gamla Vigelsjöskolan har aldrig varit så trafikerad som den är idag då föräldrar från övriga staden skjutsar sina barn till Montessoriskolan samtidigt som många av områdets barn tar sig till andra skolor i staden.
När jag frågade kommunalrådet hur Blåklintens 5 avdelningar skulle få plats i 4 avdelningar svarade han att det byggs på andra ställen i staden också, t ex i Solbacka. En avdelning, ca 15-20 barn, skulle således flyttas till Solbacka? När Flygskolan nu hotas av nedläggning erbjuds eleverna plats på Kvisthamraskolan, Lommarskolan eller Svanbergaskolan! Snacka om resvägar.
Och eftersom många familjer har fler än ett barn, kanske barn både i skola och förskola så blir det ett evigt jagande kring i staden. Varför bygger man inte en ny förskola i närheten av en skola så att övergången förskola/skola förenklas (för det är inte lätt)? Varför underlättar man inte för föräldrar och barn genom att tänka lite närhet, lite gång- och cykelaspekter, lite planering? Det snackas om valfrihet, men det är ju inte aktuellt på samma sätt här som det kan vara i Stockholms innerstad där du kan ha lika nära till ett antal skolor som du då kan välja vilken pedagogik eller vad det är nu du vill välja. Jag tror att de allra flesta vill ha en säker och enkel väg till förskola och skola, gärna så att man kan välja cykel eller gå, gärna så att man slipper gå till en massa olika adresser för att hämta och lämna, livet är stressigt som det är ändå och 7000 människor (många av dem föräldrar) pendlar faktiskt till Stockholm varje dag också. Gärna vill man kanske också att barn i högre åldrar säkert kan ta sig själva till och från skolan.
Med tanke på allt som planeras byggas i Trädgårdsstaden, Björnö, Färsna och Solbacka så tror jag att majoritetens tal om överflödiga lokaler snart kommer att sitta i vrångstrupen. Här kommer att behöva byggas nytt och större för att få plats med alla barn. Men kanske hoppas man bara på att privata alternativ ska sköta den biten. Så sker ju redan i "föregångskommunen" Täby. Förskole- och skolpolitiken i den här kommunen saknar miljö- och trafiksäkerhetsaspekter. Jag är snart redo att säga att den också saknar tanke på barns och föräldrars trygghet, den syftar bara till tvångsprivatisering av våra gemensamma tillgångar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns ingen tanke annat än att privatisera så mycket som möjligt.

Om det fanns en tanke skulle Vigelsjösklolan vara kvar. Blåklinten sanerad. Familjecenter skulle vara färdigt. Flygskolan skulle vara kvar, med ändrad detaljplan. Parkskolan kvar givetvis. Det finns mycket som skulle se annorlunda ut om det fanns en tanke bakom.