måndag 22 september 2008

Ledig måndag

Temakväll om företagande med kommunfullmäktige - jag bestämde mig för att avboka denna och ta en helledig dag; min första lediga måndag denna hösttermin då jag skulle vara ledig på måndagar. Och ändå är jag inte riktigt klar med inskolningarna på jobbet, men det blir till att jobba extra resten av veckan. Imorgon stannar jag längre p g a att en kollega har semester och två är sjuka /ja, vi är ju bara fyra och en halv/, på onsdag och torsdag får jag börja tidigare för att få inskolningen att fungera. Fredag blir förhoppningsvis som vanligt.
Den här måndagen har verkligen varit nödvändig för att livet ska kunna fortsätta rulla. Förra helgen hade jag ju fullt upp med kalasbestyr, sen kort om folk på jobbet hela tiden som gör att man är slutkörd. Den här helgen var det fotbollsavslutning på lördagen, sen skulle det vara lyxig familjemiddag, mulle söndagmorgon, sen fikagäster i två omgångar för att fira sexåringen bl a. Diskmaskinen lade av igen, städningen blev till nåt slags sisyfus(hur stavas nu det mitt i natten?)göra och när jag äntligen satte mig ner för första gången på hela helgen kl. 21.00 på kvällen så kändes det som en räddning att måndagen var fri från planeringar och stress.
Dock hade jag bestämt mig för att ta mig ut i skogen så direkt efter att vi lämnat Storasyster i skolan så for Liten och jag för att mata kanin och sen var det storstövlarna på och ut i skogen. Inte världens enklaste att gå med en två och ett halvt åring i skogen, men med lite fikamuta så lyckades vi få ihop till varsin svampmacka innan vi vände mot bilen igen. Jag var nöjd så när vi plötsligt, bara ett tjugotal meter från bilen, dök på värsta svampstället, så vi fick korgen full och kvällen har gått åt till att rensa svamp. Tvätten från förra veckan är fortfarande ovikt i en jättelik hög. Måste ta det imorgon. Efter protestmötet. Eller när det nu blir.
Fredag-lördag blir det konferens och sen siktar jag in mig på ledig söndag denna vecka. Måndagen är det nämligen möte hela dagen.
Jag hörde en reklam på radion som var ungefär så här:
- Varför sitter du här ute?
- Jag är lock-outad.
- Av vem då?
- Av mig själv. Det började med att jag ställde orimliga krav på mig själv som jag vägrade att ställa upp på. Jag hotade med vild strejk och då fanns det inget annat att göra än att lock-outa mig.
Ja, så kan det gå.

Inga kommentarer: