onsdag 9 januari 2008

Diskmaskin - avlastning eller pålastning?

Det var så mycket jag hade tänkt blogga om, men när jag skulle sätta mig vid datorn igår så vaknade minstingen och det var bara att gå och lägga sig med henne och idag har jag bara vägrat sätta igång datorn för jag vet att om jag gör det så tar det jättelång tid och jag hinner ingenting annat. Nu har jag glömt alltihop igen...

Dagen började rätt bra med att jag fick en ny blandare till duschen installerad och lyckades städa bort julen i både kök och lekrum. Så skulle jag åka till mitt gamla jobb och bjuda på fikabröd och rensa ur mitt skåp, köpa några krokusar och sen hem och fortsätta. JO, fikat gick bra (mitt enda kaffe idag blev fuskkaffe. inte underligt man är vresig). Sen åkte jag och köpte en diskmaskin, sopsorteringskärl, lite presenter (många fyller år snart) och en skridskohjälm till Storasyster som ska börja skridskoskola på lördag. Där fick man för gratis grillor, hjälmen kostade ju 300 kronor.

Jag hämtade Liten (Storasyster skulle till kompis) och åkte hem för att installera diskmaskinen. Yippie, vilken härlig eftermiddag/kväll. Maskinen gick med nöd och näppe in under armaturen, men för att kunna använda eluttaget och tända och släcka lampan så måste armaturen flyttas inåt. En skruv hade förlorat formen helt och gick inte att få ur så jag kunde inte flytta armaturen. Hittade ett annat uttag i kryddskåpet och hoppades kunna använda detta. Det gick inte att skruva av fötterna på maskinen för då kunde den inte stå.

Sen skulle alla dessa vilda bångstyriga ormar till slangar skruvas fast och passade givetvis inte alls på min vattenkran. Iväg till närmaste diskmaskinsbutik (som ligger väldigt nära iofs) och köpte en slags adapter. Hem igen och adaptern var lagom stor, men det gick inte att få den att gänga fast så att den satt ordentligt.



Efter en stund måste jag hämta storasyster. Tar med mig adaptern till diskmaskinsbutiken på vägen och frågar om den kan vara felgängad. Nej, inte det, men fel storlek på gängor. Tyvärr hade de ingen av rätt storlek. Iväg till nästa butik. Där hade de en. Hämtade Storasyster och åkte hem för att värma rester och fortsätta med maskinen. Nu hade jag ställt den på tvären för att kunna använda eluttaget och ha koll på alla slangar på baksidan. Efter en stund verkade allt sitta som det skulle. Men inte hade jag köpt något maskindiskmedel. Puh.

Jag bestämde mig hur som helst för att prova utan diskmedel och sen diska om i morgon. Fyllde maskinen med den disk som stod i hon och tryckte igång enligt anvisningar. Men... inte tog den in nåt vatten, den bara brummade. Nu var jag nära sammanbrott och Liten hade börjat få trotsutbrott på golvet. Hon ville ha vatten, men inte vatten, hon ville ha maten som jag kastat när hon gick från bordet. Hon ville ha välling och pyjamas, men inte sätta på sig den. Åh, åh, åh, jag ska aldrig bli VVSmontör.
Det står i instruktionerna hur högt trycket på vattnet ska vara så jag försöker skruva åt slangarna ännu hårdare för att kunna sätta på fullt ös på vattnet. Håller för läckage med en disktrasa och så plötsligt går maskinen i gång. Men så fort den är full med vatten är jag tvungen att slå av kranen annars börjar den läcka. Jag tycker det verkar rimligt, för var ska annars vattnet ta vägen, men en väninna säger att det tydligen ska spärras av av sig självt så att det ska kunna stå på hela tiden. För jag undrade verkligen efter 66 minuters diskprogram då vi passat maskinen och stängt av och på vattnet tre gånger om det verkligen är en så bra avlastning med en diskmaskin. Dessutom blockerar den som läget är nu hela diskhon så att man inte heller kan diska för hand. Måste lösa det här på något sätt...

Och det var inte alls det här jag tänkt blogga om, men nu har det förstört min dag så att jag inte hunnit städa någonting mer, jag glömde krokusarna så tre tomma krukor gapar i köket och jag är helt slut och förbannad och stressad över resten av städningen. Usch.
Jahaja, så kommer en polare och hävdar att maskiner är våra vänner...

Inga kommentarer: