tisdag 8 januari 2008

2007 - botten och toppen


Det verkar populärt att göra en liten sammanfattning av det gångna året i sin blogg så jag tänkte väl haka på den trenden. 2007 började inte särskilt muntert, eller det omuntra började tidigare, redan valet 2006 blev en stor besvikelse och tiden efter kändes mycket tung. Att förlora makt, men också att förlora poster som man tyckt varit stimulerande var supertråkigt. Till det kom ju att jag även förlorade en hel del ekonomiskt då jag helt plötsligt var mammaledig på heltid med hemmavarande sjukskriven sambo.


Fyra tunga månader från november till februari då jag började skola in Liten på dagis. Inskolningen gick trögt och Liten grät när jag lämnade och när jag hämtade. Lagom till midsommar då jag bestämt att gå på åtta ytterligare veckors föräldrarledigt började det fungera bättre på dagis.


Dåligt med jobb, sjukdom och usel ekonomi kulminerade i en total familjekris runt min fyrtioårsdag i april, och efter det blev det en tung vandring tillbaka till ett normalt liv igen. Men sambon började jobba och jag och barnen fick åtta veckor på stranden med kaffe i termosen så livet började se ljusare ut igen. Vi badade alla dagar utom två.


I slutet av sommaren lyckades vi få tag på en enkel sommarstuga. Med hjälp av min kära mamma att skriva på lånehandlingarna så var den vår. En gemensam dröm som gjorde det lättare att bygga ihop familjen igen. Och i september åkte vi på en superlyckad semester till sambons födelseland Turkiet, där vi solade, badade och hälsade på släkten.


Sen kom hösten och det blev åter för mig dåligt med jobb, stressiga dagar med mobilen tryckt mot kroppen för att hinna ringa om det kom något SMS om lediga tider från jobbet. Arbetsfria dagar tillbringade jag i stugan och fixade och donade så att det blev okej att vistas där redan nu. På nätterna sökte jag jobb via internet. Antalet sökta platser började närma sig hundra när jag helt plötsligt i december fick ett telefonsamtal om en intervju, ett par dagar senare blir jag kallad till en intervju till och veckan efter (mitt under Luciafirande) har jag fått mitt livs första fasta heltidsjobb!


Så, året började tungt, men tog en kraftig vändning och kan nu summeras som ett bra år på det personliga planet. På det politiska planet är det fortfarande tungt. Regeringen genomför mängder av irreversibla förändringar som drabbar de svagaste i samhället och trots att människors missnöje stiger och smittar av sig så är medlemsantalet i partiföreningen rekordlågt och antalet besökare på våra möten nästan pinsamt få med tanke på det arbete som läggs ned för att anordna möten, fika, föreläsare mm. Men jag är övertygad om att det vänder snart, mycket snart och 2008 års sammanfattning kommer att innehålla många fler politiska ljusglimtar.

Inga kommentarer: