onsdag 23 januari 2008

Vi är igång igen, vi har startat, gjort en rivstart och nu är det bara att öka. Liten var pigg igår, så pigg att hon vägrade somna på kvällen. Inte visste hon att vi skulle upp halv sex idag, hon babblade på, sjöng, skrattade och serverade låtsaskaffe till klockan var elva och jag lade ned henne, Pippi och mig själv i dubbelsängen och släckte lampan. Hon somnade efter en stund och jag kunde smyga upp och begära tillfällig föräldrarpenning via nätet innan jag också slumrade in.
Smög upp igen vid tjugo över fem, båda barnen sov, vana vid att vara hemma med sjuk Liten och inte behöva gå upp på morgonen. Snö, fullmåne och minusgrader. Jag var glad att jag kopplat på motorvärmaren, borstat av bilen och lagt en matta över framrutan igårkväll. Klädde på mig och åt frukost, väckte barnen med varsin flaska välling vid halv sju. De piggnade genast till när de fick höra att de skulle få gå till dagis idag. Och dessutom bli hämtade av moster.
Jag blev aningen sen iväg, var tvungen att tanka bilen och leverera tomma förpackningar och gympakläder till dagis. Blöjor och nappar till den som skulle hämta.
Vi är fortfarande i planeringstagen på jobbet. Inga möbler har kommit och golven ska rengöras i helgen. Men på kvällen skulle vi ha föräldrarinformation så vi städade så gott det gick och satte upp stolar att sitta på. Blev glada att köksgrejor kom så att vi hade något att servera juicen och frukten i, men det visade sig bara vara tolv glas. Vi som ska starta upp med sexton barn...
Föräldrarmötet gick trots allt bra, men drog ut lite på tiden och jag kunde inte hämta upp barnen förrän tio över åtta. De var båda glada att se mig och Storasyster var multitrött och somnade nästan direkt efter att hon givit mig en massa presenter som hon tillverkat. Liten var piggare, eller mer sugen på mammas sällskap, försökte lägga sig ovanpå mig för att sova, men somnade inte förrän jag släckte helt och låg alldeles stilla. Nu hostar hon... usch, inga fler sjukdomar nu. Min kollega på jobbet har fått halsfluss... en väninna med liten son har haft influensa i snart två månader, nej, vi vill inte mer. Sex dagar maginfluensa räcker för ett tag. Lång dag väntar imorgon, studiebesök redan åtta på morgonen så jag måste vara iväg från stan, med barnen lämnade och klara redan sju och sedan möte på kvällen i partilokalen här hemma. Snacka om mör man kommer att vara, men det är skönt att vara frisk...

Inga kommentarer: