lördag 1 maj 2010

Håll ihop dagen - håll ihop tankarna

Klockan väckte mig vid halv sju och jag smög upp för att inte väcka barnen. Åt frukost, skrev ut mina första majtal och packade skötväskan med engångsblöjor (visste ju inte när och var det skulle bli läge för blöjbyte under dagen). Väckte barnen som var spända och förväntansfulla inför första maj. Halv nio lyckades vi ta oss ut i bilen och iväg, stannade för att tanka och hämta upp en jacka med partibeteckning på eftersom vi inte hade annat material än ballonger. På något sätt måste vi ju utmärka oss nu när vi skulle fira första maj tillsammans med Socialdemokraterna för första gången.
Vi anländer till Hallstavik en liten stund innan mötet ska börja, stämningen är god och barnen har glatt lekt hela vägen i bilen. Jag passar på att amma Skruttet i bilen innan vi går ut på det aningen blåsiga torget. Men solen skiner och det är ganska skönt ute.
Jag hade lite olika tankar kring hur det skulle vara att förstamajtala i Hallstavik. Vi har ju varit med partiet där ett antal gånger och det brukar vara en liten skala som lyssnar, ganska god stämning för det mesta och trevliga människor. Det var så jag tänkte först. Sen kom jag att tänka på att det finns väldigt många sossar i Hallstavik och tänk om alla de var ute just på första maj. Hela bruket och alla sossar typ, det kanske skulle bli stormöte.... Jag kan väl säga att det blev något mittemellan. Många sossar, men inte massor, lite folk jag inte kände igen, ett par stycken som kom fram och berömde mig efter talet och det gjorde ju att jag gärna åker dit igen. I det stora hela var det ett bra möte, tre talare, Elisabeth Björk, jag och Alexandar Srndovic och lite musik, kaffe och bulla.
Barnen längtade dock till parken i Norrtälje och den utlovade Hoppborgen. Förvånades över att affärerna var öppna när jag körde genom stan för att komma till parken (det är ju helgdag), men det var väl inte så många som var och handlade för det fanns gott om parkeringar och vi stannade även denna gång i bilen för att amma och nu också byta blöja (börjar bli en vana det här). Sen ner med Skruttet i vagnen igen och iväg ner i parken. Barnen fick ballonger med helium och fritt hoppande i Hoppborgen. Amelie Chronéer Hellsing spelade och sjöng från scenen, vänstervindarna var bitvis hårda.
Jens Holm höll ett lysande tal om hur det ser ut i vårt samhälle med privatiseringar och hur Sverige borde visa större solidaritet med förtryckta folk. Det var inte så många som kommit till parken än när han talade, men efter hand fylldes det på och när Lars Dahlberg pratade (lite för länge) om landstingspolitiken var det ganska många på plats. Och vi som varit där från början började bli både kalla och hungriga.
Kvart över ett avgick tåget från parken, genom stan, till Pythagoras respektive Folkets hus. Barnen var överväldigade av att få gå mitt i vägen och dessutom bära plakat med texten "Lika lön åt alla kön", "Miljöteknik ger jobb" , "Nattdagis nu" och liknande. Tåget gick i ganska rask takt eftersom alla var lite kylslagna och plakaten var rätt svåra att hålla i blåsten så jag måste säga att barnen var både starka och duktiga.
Vid Pythagoras blåste det inte, solen kom fram ett tag, vi samlades inne i fabriken och efter sång och musik av Britta Z Geschwind och Sven Fredriksson var det dags för mig att hålla mitt andra tal för dagen. Det gick bra ända till sista meningarna där jag fick hjärnblödning en stund, men det kanske inte ens någon märkte. I övrigt talade också Jens Holm ännu en gång, Kia Hamnö och Bertil Karlsson. Efter tal och musik hägrade den efterlängtade smörgåstårtan. 30-40 personer avnjöt fikat och började sedan i sakta mak ge sig hemåt åt olika håll. Storasyster skulle sova hos kompis, jag och småtjejerna gick och hämtade bilen som stod vid parken. På vägen hem berättade Mellan och pekade var vi hade gått i tåget, var hon såg sin dagisfröken, var vi svängde av och skiljdes från Socialdemokraterna.
Det var tyst och lugnt och skönt hemma. Köpte färdigpizza på ICA eftersom jag inte orkade laga mat och inte har någon fungerande diskmaskin. Nu är första maj slut. Nästa helg är det kongress i Gävle. Sen är det snart val.

Inga kommentarer: