onsdag 4 november 2009

Första dagen som sjukskriven

Klockan ringde vid sex, vilket är en sovmorgon med ungefär 45 minuter på en onsdag. Skönt. Men det är mörkt och kallt ute. Väckte barnen, valde att inte berätta för Storasyster om dagens vaccinering i skolan, det skulle bara bli besvärligt. Barnen verkade någorlunda pigga och glada och skuttade iväg till dagens aktiviteter. Jag kände mig som en helt annan mamma än den stressade som jag är van att vara. Lovade barnen att baka muffins på eftermiddagen och berättade för en lycklig Storasyster att jag anmält intresse att följa med på skolresan till Moderna muséet och Daliutställningen. Sånt som jag aldrig kan göra liksom........ah....vilken känsla.
Kom hem igen efter att ha lämnat barnen, inställd på att hinna läsa lite kurslitteratur (det är rätt mycket att läsa den här kursen), men slocknade som en stock efter en halv sida. Vaknade vid elva av att en väninna ringde och undrade om vi skulle äta lunch, lunch? eh? godmorgon.
Lunch på stan i ett blåsigt, snöigt novemberväder. Drack te istället för kaffe som doktorn rekommenderat. Tog det lugnt.
Efter långlunch bestämde jag mig för att promenera till dagis och hämta Liten. Lite luft och rörelse behöver man ju. Det gick inte fort och väl hemkommen känner jag mig nu helt färdig. Skulle säkert somna igen om jag la mig ner. Men vi ska snart åka och tanka upp bilen (ska till jobbet och fika och lämna sjukintyg imorgon), handla mjölk, fil och russin (Litens direktiv) och hämta Storasyster hos kompis. Muffinsbak blir imorgon kanske.... Det är bra att det finns tid att ta saker i sin egen takt. Och jag blir väl tvungen att muta med något imorgon också då jag ska ta mig ner till BVC och vaccinera även Liten. Vaccin finns nu enligt Vårdguiden.

Inga kommentarer: