måndag 23 november 2009

en dag med assistans

Hade inte bestämt mig igårkväll om jag verkligen skulle ta mig till skolan idag. Stängt på dagis och ingenstans att göra av Liten, nämndssammanträde på eftermiddagen som jag inte ville missa eftersom jag skrivit två ersättaryttranden och skulle hon verkligen orka sitta tyst och still en hel dag?
Stärkt efter att vår artikel om flyktingpolitik äntligen kom in i lokaltidningen tog jag mig samman och drog iväg i morse. Lämnade Storasyster hos kompis (skolan också stängd) och Liten och jag for upp till mammans skola. Där träffade vi även en kompis som var med sin mamma i skolan när dagis var stängt, men han fick lämna ganska snart med mormor, för som Liten krasst konstaterade så "visste han inte hur man gjorde" när man var med i skolan eller på möte. "Men det vet jag mamma, man får inte prata". Nej, hon kan det där, hon sitter där snällt och tittar i böcker och lägger pussel och idag fick hon låna playdoolera att dega med också.
Vi åt lunch i fiket på skolan och åkte vidare till mötet. Nu började Liten bli trött och satt ett tag i mammas knä med nappen, la pusslen några gånger till, skrev lite i sitt kollegieblock. När det var ungefär en halvtimma kvar började hon tröttna, men höll ut. Mamma fick lämna åtminstone ett av sina ersättaryttrande. Det andra ärendet återremitterades.
Åkte hem, tog en smörgås, gick igenom posten. Ett formulär från Försäkringskassan som måste fyllas i innan de kan fatta beslut om sjukpenning. Suck, det som är löning på onsdag. Det betyder ju att jag inte lär få några pengar den här månaden i alla fall. Hehe, kunde de inte ha skickat ut det där formuläret lite tidigare. Det framgår ju av läkarintyget att sjukskrivningen skulle sträcka sig längre än arbetsgivarens två veckor. Konstigt att de inte lagt till "God jul!" nederst på blanketten.
Hämtade Storasyster och kompis och for till fotbollsträningen (återkommer till det i en framtida blogg). Sen åkte vi hem och gräddade pannkakor. Liten slocknade på soffan efter att ha känt igen en ledamot i nämnden i lokaltidningen. "Jag ser en som var på mötet, mamma...." Storasyster och jag åt pannkakor, sparade ett gäng till imorgon så att Liten också kan få.
Såg solen idag. Har känt mig ovanligt pigg i kroppen. Knoppen känns trött. Lite nedstämt, men känns kul att oppositionen i landstinget nu tagit fram ett hälsosamt alternativ till den vedervärdiga sjukhusmaten. Något för kommunen att följa efter och se till att våra barn, unga och äldre också kan erbjudas högkvalitativ, välsmakande mat för hälsa och utveckling.

Inga kommentarer: