torsdag 28 augusti 2008

Fritids - en bortglömd vardag?

Ulrika Falk skriver idag en mycket bra artikel angående fritids i lokaltidningen. Det pratas hela tiden om kvalitet i skolan, krav på kunskaper, utbildade lärare etc. Men vem pratar om fritids? Vem vet egentligen hur barnen har det på fritids om dagarna? Frågan är om ens personalen vet det (utan att mena något ont om personalen).
På min dotters skola finns det tre fritids inrymda i skolans lokaler tidiga morgnar och eftermiddagar efter skolans slut. På det fritids min dotter går är det 55 barn inskrivna. Jag gissar att det ser ungefär likadant ut på de båda andra, d v s ca 165 barn. På 55 barn finns 4 faktiska personer anställda (jag vet ju inte om de jobbar heltid allihop). Det gör mer än 10 barn per vuxen. Barnen vistas i lokalerna eller på gården. Ofta verkar det som om de är ensamma ute på gården och de vuxna finns tillgängliga inomhus. Det är då svårt för personalen att veta hur varje barn egentligen har det på fritids.
Att börja skolan det år man fyller 6 år kanske är lämpligt, jag säger ingenting om det här, man kanske är lagom mogen för skolan då, men att börja på fritids, det tycker jag att man är för liten för. Från att ha varit på förskolan med 4 personal på runt 20 barn, ständig uppsyn och tydliga föräldrakontakter vid hämtning och lämning ska ett barn helt plötsligt klara av att ta kontakter och sysselsätta sig själva, gå på toaletten själva (även vid numbertwo), veta vad man ska klä på sig och klara av det själva, välja om man vill äta frukost eller inte och mycket mycket mer. På fritids ska man i stort sett klara sig själv, men det finns vuxna till hands. På förskolan är ju de vuxna mycket mer involverade i att se barnen och hjälpa dem som inte kommer in i eller klarar av leken.
Efter långa stojiga dagar är barnen trötta och trots att de gärna vill leka för sig själva hemma en stund så orkar de inte så länge. Det blir nästan bums i säng. Helt klart blir det ett fördelaktigt läge för de som har möjlighet att tillbringa sin tid efter skolans slut i en lugnare miljö. Dessa barn kommer säkert att vara mer utvilade och klara av skolarbetet bättre. Blir det sen läxor på det här också så har jag faktiskt ingen aning hur man håller glöden uppe att klara av dessa också.

Inga kommentarer: