torsdag 28 augusti 2008

Företag jag inte gillar

Jag brukar ju blogga om företag som använder sig av fula metoder enligt mig. Den här gången har vi kommit till telefonkatalogen Din Del. Jag har tidigare tyckt bra om Din Del, de brukar ringa varje år och boka en träff för att titta på en annons till partiföreningen. De har alltid varit väldigt måna om att faktiskt träffas, trots att det ibland bara varit fråga om några minuter och att de faktiskt haft en ganska lång resväg hit. Vi har också under flera år haft ganska glassiga annonser som kostat en del, men man har ju velat satsa på att synas inför valet t ex.
Valet var ju ingen framgång direkt och med en sämre ekonomi, larvigt höga annonskostnader och ett mer utbrett användande av Internet så bestämde vi oss för att säga nej till alla typer av annonser under 2008.
Trots att jag inte talat med någon från Din Del dimper det i slutet av våren ner en orderbekräftelse från Din Del på en glassig annons och klickbar hemsida på internet med mitt namn som referens. Pappret ser exakt ut som de papper som företaget tidigare skickat ut för att man ska granska, godkänna, skriva in ev ändringar, underteckna och skicka tillbaka för att bekräfta.
Eftersom vi inte var intresserade av någon annons så struntade vi i pappret. I mitten av sommaren kommer ett krav på inbetalning från ett indrivarföretag som kraftigt lagt på avgifter. Vi skriver till Din Del att ingen varit i kontakt med oss och att vi inte godkänt någon annons. Din Del skriver tillbaka till oss att vi ingått ett tillsvidareabonnemang, anger åter att någon (namngiven) varit i kontakt med mig och att vi inte hört av oss i tid efter att de skickat ut orderbekräftelsen.
Nu har vi betalat, men jag tänker fortsätta bestrida det sätt Din Del säljer annonser. Jag tänker kräva att få se ett tillsvidareabonnemangskontrakt som någon från oss undertecknat (det kan väl inte vara giltigt annars?), jag tänker be deras kontakt att redovisa när han varit i kontakt med mig, jag tänker påvisa att någon klickbar hemsida på Din Del internet inte finns och jag tänker ifrågasätta varför man övergivit ett trevligt och hederligt försäljartrick för att köra fulmetoder. Har också fått höra att fler blivit "lurade" på detta vis här i byn.

1 kommentar:

Catarina sa...

Och sen gillar jag inte Pocketbokklubben heller. När man sagt upp sin prenumeration skickar de en bekräftelse tillsammans med två nya böcker som ska betalas. Blä.