onsdag 13 augusti 2008

Fattigdom, arbete och lön - genom en sexårings ögon

Storasyster pratar rätt mycket om hur fattiga vi är. Mamma säger ju alltid att vi inte har några pengar. Jag försökte förklara för henne att vi inte är fattiga; vi har bil och sommarstuga, stor lägenhet och god mat på bordet (dessutom ofta svensk ekologisk mat och det har jag läst att bara rika har råd med). Men inga pengar, det stämmer, för efter att ha investerat i allt det där blir det inga pengar kvar. Inte så lätt att förstå. Och rikedom är så mycket mer än pengar.
När vi åkte genom centrum till fritids i morse så kommenterade Storasyster att det var väldigt många byggen på gång och att man såg arbetare överallt. Ja, svarade jag, det är väl bra att det finns jobb så att människor kan arbeta och få pengar så att de kan köpa mat och kläder till sina barn. Då säger hon att det är bara de som jobbar på dagis som inte får några pengar! Va? undrar jag, jag får väl pengar när jag jobbar, varför tror du annars jag jobbar? Bara för att det är kul? Njaee, men barnen behöver ju någon som tar hand om dem...
Min dotter tror alltså att jag är nån slags Moder Theresa som åker till en annan kommun och tar hand om andra människors barn gratis, bara för att barnen behöver det... Riktigt så snäll är jag faktiskt inte.
Men hon är rolig och detta blir en liten samling av kloka ord. I fredags sa hon t ex; Mamma, det är inte så konstigt att jag saknar dagis. Jag har ju gått där i hela mitt liv.
Började detta inlägg med fattigdom och tänkte avsluta med rikedom. Runtom den nya förskolan där vi ska flytta in i januari bygger man bostadsrättsradhus. De kostar 4,5 miljoner att köpa, sen tillkommer hyra. På hela ön byggs det utav bara den och det är inte bara bostadsrättsradhus utan i första hand stora flådiga villor med sjönära läge. På den ön bor ingen fattig, inte riktigt fattig i alla fall. Men det konstiga är att de som bor där inte verkar förstå att de har det bättre än andra, de verkar tro att de tillhör skaran medelsvensson. Dessutom verkar de tro att vem som helst som vill ha det som dem kan få det om de bara anstränger sig lite, pluggar och skaffar ett okej jobb. Och för dem kan det vara svårt att förklara en politik annat än Reinfeldts.

Inga kommentarer: