måndag 11 augusti 2008

Fortfarande utan bil

Efter helg med sol, bad, bärplock, buskklippning, regn, åska, mysbrasa mm är det så åter måndag och bilen lyser med sin frånvaro. Verkstan har nu beställt en spridare (brydde mig inte om att fråga vad den kostade) och förhoppningsvis kommer den i morgon och då kan jag få bilen imorgon efter jobbet (tur att jag slutar så att jag hinner dit före fem). Superjusta mamma lånar ut bilen en dag till och promenerar själv till jobbet. Vad skulle man göra utan släkten? Tur att man inte flyttat och bor på avlägsen ort.
Läsa böcker? nej, det är ingenting som fungerar just nu. Allt är uppochned. Vill få ordning, struktur på min vardag. Även under semestern så hade jag mina rutiner fasta (tills sista veckan då grannarna kom ut och sambon var ledig, då blev det bara kaos av semestern också). Jag vet ju att det ska fungera, men den så populärt benämnda logistiken sitter inte, vägrar sätta sig. Jag har inte ens förstått vilken som är närmaste vägen mellan dagis och fritids, mellan fritids och utfarten från stan, var man stannar och släpper av och hämtar upp, vilken dag man lämpligast handlar eller någonting annat.
Jag har inte handlat än. skulle handla lördag fm, men det blev bara ett par liter mjölk, toapapper och lördagsgodis. Långa listan ligger kvar på bänken i köket och ikväll blev det för sent för trötta små döttrar /och supertrött mamma med begynnande PMS/. Det får bli imorgon istället. Och sen direkt till stugan. Hoppas det inte regnar. Till middag åt vi linssoppa med senap och dill (rester från lördagens lunch) och stekt färskpotatis som blev över efter middagen igår (med lax och stuvad spenat från det egna landet). Nu får jag äta knäckebröd till frukost imorgon eftersom jag inte orkade handla. Snacka om att ingenting fungerar.
Vad har hänt under sommaren? Jo, jag läser ju lokaltidningen och på helgerna även DN, så jag har inte missat allt. FRA diskuteras livligt (snart rivs den upp), Moderate Mikael har varit i östeuropa och fått inspiration, Roland Larsson har suttit hemma på Väddö och flitigt vässat pennan i debatten kring höghus i Älmsta och sen då... jo, den forne riksdagsledamoten och Robinsonvinnaren Jan Emanuel dök upp med far och avkommor i en båt vid stranden på landet. Just när man försökte gömma sig som bäst. Annars kommer jag nog snart igång även med politikandet, så fort rutinerna sitter och logistiken fungerar.
Tjejerna har hjälpt mig att vika mängder av tvätt som samlats under sommarens korta vistelser i lägenheten och snart har vi rensat ur allt smått och fyllt på byråer och skåp med större storlekar till dem båda. Måste väl dra en sväng genom källaren också för att få klart det. Skor och stövlar och regnkläder måste också sorteras, bytas ut och finnas i trippla uppsättningar (minst) för hemmet, stugan och dagis/fritids. Återkommer.

Inga kommentarer: