onsdag 28 oktober 2009

Höstlov och annan LOV som ställer till det

Jo, det blev lite lov för barnen ändå. Underbart. vi hade en bra helg när barnen skojade och lekte med varandra hela tiden. Sen fick de vara hemma med pappa på måndagen medan mamma skrev tenta. Eftermiddagen ägnades åt att göra i ordning och möblera om lite inför kommande tillökning. Tisdagen var det dags för pappa att jobba och mamma satt i sammanträde hela dagen och lyssnade till borgarnas planer för hemtjänsten. Man undrar var det där med patienten/brukaren i centrum tog vägen. Nu ska man dela in hemtjänsten i två kategorier; en som innehåller bara hemtjänst och en som innehåller hemtjänst och basal hemsjukvård. Skälet till detta, och nu citerar jag: "är att få in fler utförare". Inte att erbjuda en bättre service till brukarna. Istället blir det väl så att för den som behöver hemsjukvård kommer det inte att finnas så mycket att välja på medan den som endast är i behov av hemtjänst får några olika att välja på. Om man sedan helt plötsligt blir i behov av hemsjukvård (inte helt otroligt) så får man väl antingen byta leverantör eller ta in två utförare i hemmet........eller???
Sen pratar man om att för de som inte vill välja så ska det delas lika mellan alla utövare som vill utgöra ickevalsalternativ. Det är viktigt att det inte blir orättvist. Orättvist för vem??? Jo, för de olika företagen som levererar hemtjänst. Vem är i fokus här? Inte är det brukaren i alla fall.
Mitt förslag är att i stället se till att ha en hög kvalitet på den av kommun och landsting tillhandahållna hemtjänsten/hemsjukvården. Låt brukarna välja innehållet istället för i vems fickor skattepengarna ska hamna. Se till att sätta brukaren i centrum, inte företagaren.
Sen undrar man ju lite över det här med hur man väljer vilka företag som ska få leverera till kommunen. I Färsna t ex, ska nu ett företag som är försatt i konkurs och har en skult på en halv miljon till kommunen få byggrätt. Fanns det ingen annan som var intresserad?
Och det är ju bra att man bygger, men varför uppför man bakom kommunhuset en stor byggnad som sträcker sig ända ut i gatukorsningen och skymmer sikten för trafiken. Flera äldre byggnader här i staden har ju fått ge vika just för att ge sikt åt trafiken (t ex Bondepalatset i korsningen Roslagsgatan - Bangårdsgatan). Mittemot ligger dessutom tryckeri och tidningsdistribution så det är ju inte frågan om en plats med väldigt lite trafik heller.
Nog med gnäll. Idag har jag jobbat en halv dag och det tänker jag inte ens skriva om. Jag samlar mig till ett annat tillfälle. Imorgon och på fredag har jag semester och vi ska ut till Norröra och njuta av skärgården på hösten och grilla korv och fotografera och ....... ha det bra. Lovar att återkomma med mer åsikter när jag kommer hem igen. Känner mig åtminstone nöjd med att kunna erbjuda mina barn lite höstlov trots att jag nu plockar av de dagar jag såväl behöver i januari.....

Inga kommentarer: