måndag 5 oktober 2009

Stress, miss, träff, skratt, trött, ur led och tillbaka

Dagen började som vanligt superstressigt med barn som gjorde allt annat än vad jag tyckte att de faktiskt kunde klara av själva. Det ledde till att jag blev några minuter sen till barnmorskan och möttes i dörren av beskedet att de tagit in en annan patient och att jag måste boka om min tid. Det är väl själva den. Om inte jag tiggt till mig ett besök i vecka 20 hade det här ju varit mitt första besök sen inskrivningssamtalet. Och på vårdguiden.se står det att man träffar sin barnmorska 8-11 gånger under sin graviditet. Nu blir besöket förhoppningsvis nästa vecka, i vecka 26. Får väl se hur jag sen ska hinna dit 5 gånger till på 14 veckor...
Tja, förhoppningsvis hinner jag börja må bra igen tills dess också. Jag har ju mått bra hela tiden och nästan inte haft ont alls, oförskämt bra faktiskt, men i helgen (särskilt söndagen) hade jag riktigt ont, både i magen och i bäckenet. Fick skräckdejavuer från förra graviditeten och tänkte; vad händer om det "blir såhär" nu? Om jag ska ha ont i 15 veckor till. Men jag känner mig bättre redan idag, men lite orolig så klart... Nu när man vet att arbetsgivaren inte är intresserad av att godkänna havandeskapspenning och man kanske är tvungen att jobba fram i vecka 39...
I skolan pratade vi miljöproblem och på eftermiddagen höll alla god min och gjorde goda prestationer i presentationsarbete av det tredje grupparbetet på tre veckor. Börjar bli lite tradigt...men nu är det inte så mycket mer.... ett besök på furuvik imorgon, en föreläsning och en genomgång av instuderingsfrågorna, sen är det tenta och dags att lägga ännu en kurs bakom sig. Jaha, glömde jag säga att jag nu är godkänd även på första kursen (den vi läste in i somras)? Känns utomordentligt skönt faktiskt.
Kom hem före fem och lagade mat medan barnen lekte. Sen fick jag ont i huvudet och blev irriterad och otrevlig, somnade en stund med barnen men har nu tagit mig upp igen, förberett matsäck och skrivit lite på en debattartikel om maten i skolor/förskolor och inom äldreomsorgen. Det är stora skillnader och det upprör mitt röda hjärta. Nu är det väl ändå sängdags...ska bara kolla vilken väg som blir smartast att köra mot furuvik imorgon...

Inga kommentarer: