fredag 16 oktober 2009

Stor, billig, central bostad sökes.......

Tror ni någon nappar på den annonsen? Njae.. inte jag heller. Man blir lite upptagen av tidningsrubriken som talar om att ens hem ska försäljas. Det påverkar en, så att säga. Och visst blir man upprörd över att behöva läsa sånt i tidningen.
Det är aldrig kul när ens boende blir osäkert. Jag minns förra gången, den gången ville kommunen använda vår bostad till missbruksvård och man blev ansedd som någon slags fascist när man inte generöst ville flytta på sig och bereda plats för samhällets svaga. Den här gången (samma hyresvärd) så ska fastigheten försäljas, göras pengar på i kristider, och inte vet jag om någon kommer se med blidare ögon på en för att man vill bo kvar i sitt hem den här gången.
Förresten, när de rev det gamla huset jag bodde i (det fanns bara en hyresgäst kvar där då), så fanns det politiska beslut om att rivningen skulle vara slutförd innan hyresgästen ens fått besked från hyresvärden om att huset skulle rivas. Så någon direkt kommunikation kan vi nog inte vänta oss.
Hursomhelst så erbjöds den hyresgästen ett annat boende som han kunde acceptera. Men då kommunen gjort sig av med de flesta "onödiga" fastigheter som de innehar så undrar man vad som kan finnas kvar att erbjuda oss. Alltså, vi bor ju här, våra barn går i skolan och på förskolan här, vi är inte flyttbara hur som helst. Och jag har inte råd med några stora höjningar av boendekostnaden förrän tidigast 2013 då mitt räntefria lån är avbetalt och mina studier slutförda. Jag har bott i de här kvarteren sen 1996, mina barn är födda och uppvuxna här. En trea i de nybyggda husen i kvarteret intill kostar tre gånger så mycket i hyra som vår lägenhet.
Jag ska inte spankulera mer nu, hotet om försäljning av kvarteret har funnits länge och det kan finnas länge till innan någonting händer. Jag vet att det löser sig, det gör det alltid, det känns bara så onödigt jobbigt.

Inga kommentarer: