måndag 26 oktober 2009

Vi flytt int`

Idag när jag åkte från tentan svängde jag förbi stugan och hämtade laddaren till kameran eftersom jag ju ska ha lite semester i slutet av veckan och naturligtvis måste fotografera. Jag satt i bilen och funderade över vilka alternativ som egentligen finns om vår lägenhet ska säljas. Det absolut bästa alternativet är ju att vi får en ny hyresvärd bara och ett kontrakt där inga överenskommelser om avstånd från besittningsskydd ligger och skvalpar i bakvattnet. En ny hyresvärd måste antagligen ta tag i och renovera upp lite också så att vi får det lite bättre, ev också lite dyrare, men det är inte helt säkert då direktverkande el inte är direktbillig el. Alternativ två skulle kunna vara att vi hittar en annan stor, billig, central hyresrätt där vi känner att vi kan tänka oss att bo en tid framöver. Alternativ tre är att vi flyttar ut till stugan och förhoppningsvis spar in så mycket på utebliven hyra att vi under tiden kan hyra in någon som bygger till, drar in vatten osv för att får permanentstandard. Alternativ fyra är att vi hyr en liten billig lägenhet, river stugan och låter uppföra en nyckelfärdig villa på tomten. Alternativ fem är att vi säljer stugan och köper t ex ett radhus eller en billig villa någonstans för att bo permanent. De flesta alternativen verkar ganska ansträngande tycker jag. Särskilt om man vill bo centralt och ha nära till natur och bad. Vi har liksom inte de resurserna. "Man ska få välja hur man bor ja, tamej fan. Och vissa väljer andra sidan stan. Vissa väljer västra Flemingsberg, andra väljer hus i lila färg."
När jag kom hem beslöt jag att strunta i alla alternativ. Jag är gravid och jag vill boa. Jag började röja i farstun, flyttade garderober till "lilla hallen" för att få tillstånd mer plats för kläder, flyttade storasysters skrivbord till en läxhörna och in med en fåtölj från vardagsrummet till barnens sovrum så att jag slipper sitta på golvet och läsa saga på kvällen. Nu kör jag. Det här är mitt hem. Vi flytt int´.

Inga kommentarer: