onsdag 23 april 2008

Sjukdomar, vikariebrist och liv som hopar sig

En kollega sjuk, en vabbar och imorgon ska vår halva resurs vara ledig för att hennes dotters dagis har planeringsdag. Det blir till att vara bläckfisk. Barnen på jobbet är givetvis inte sjuka just nu utan de allra flesta är på plats. Förutom att försöka hålla rätt på dem, ge dem föda och vila samt se till att de inte skriker alltför mycket har vi under dagen kämpat febrilt med att hitta vikarier till resten av veckan samt nästa vecka (som som tur är blir kort).
Först såg det ut som att jag skulle bli ensam fredag efter två (eftersom min friska kollega måste ner till vårdcentralen och byta ett bandage runt en infekterad, punkterad tumme). Men sent omsider fick vi tag på en pensionerad förskolelärare som tidigare vikarierat hos oss under ett par kritiska veckor. Hon kunde komma fredag eftermiddag och nästa vecka. Toppen.
Då strulade morgondagen till sig istället. Vi hade efter mycket letande och ringande fått tag på två vikarier, men när en av dem (som f ö var hos oss igår också) fick höra att hon inte fick tiderna nästa vecka ville hon inte heller komma till oss imorgon. Snacka om putt! Den attityden var absolut inte möjlig att ha på den tiden jag var timvikarie inom barnomsorgen. Så var vi igen två man kort och det finns ingen möjlighet att klara verksamheten på tre personal.
Precis när jag skulle gå hem (och jag hade bråttom för tjejernas dagis skulle stänga kvart i fem och jag slutade fyra) så ringde chefen och jag hängde mig kvar för att få veta att hon skulle försöka fixa fram någon till imorgon. Och på vägen hem (när jag redan insett att jag aldrig skulle hinna till kvart i fem) så ringde kollegan och sa att vi fick in ännu en ny stjärna. Ja ja, vi tackar och tar emot; ett par vuxna ögon till är i alla fall ett par vuxna ögon till. Verksamhet?`Förvaring? Ibland är skillnaden hårfin.
Annars är det en lampa som blinkar till lite oroväckande i bilen från och till. Tyckte inte om det så jag öppnade motorhuven och insåg att det behövs nog fyllas på av lite av varje. Hm, kan man göra det själv eller måste man lämna in bilen? Vad kostar det? Hur lång tid tar det? Vad kostar en hyrbil? Letar efter erbjudanden på räkningen från Volvokortet (det brukar finnas rabattkuponger), men där gick jag bet. Däremot upptäckte jag att min kreditgräns ändrats från 4000 till 15000. Det är väl iofs inget bra, men just nu kändes det rätt okej, om jag nu blir tvungen att serva bilen och hyra en bil för att ta mig till jobbet etc.
Utvecklingssamtal på dagis för Liten klockan 8 imorgon, sen svänger jag förbi Volvo och pratar med dem en snabbis, börjar inte förrän halv 10. Hoppas det inte är totalkaos när jag kommer. Ska handla lite på vägen hem, barnen hos mormor, på fredag kan vi då åka direkt till landet. Nu ska jag bara deklarera via Internet och hoppas att pengarna kommer före midsommar innan jag går i säng. God natt.

Inga kommentarer: