onsdag 16 april 2008

AHA


Jag fick en AHA-upplevelse idag. Det var drop-in-fika på Litens dagisavdelning och jag tog ut två timmar föräldrarledigt för att kunna delta. Det betyder att jag åkte från jobbet redan kvart i två. Jag var på dagis strax efter halv tre och jag fikade och såg på film med dottern i nästan en timme. Sen ville hon åka hem.



Vi hämtade Storasyster (som inte alls ville gå hem) och var hemma strax före fyra (vi är aldrig hemma före fem annars). Båda barnen flöt in i lägenheten och hamnade på golvet i lekrummet där de fortsatte med legot de lekt med igårkväll. Det var lugnt och stilla. Vi hade nästan en hel pizza kvar från gårdagen (då vi festat till eftersom jag fyllde år) och den skulle vi ha till middag så jag behövde inte stressa igång med maten. Jag satte en matbrödsdeg, diskade två maskiner disk och tvättade två maskiner tvätt. Efter pizzan hann jag bada barnen och tvätta håret på dem innan Bolibompa. Efter Bolibompa klippte jag dem och sen hann de leka ett tag till med legot innan sängdags. Vilket flyt. Två små timmar och jag fick en helt annan verklighet (ändå var jag ju kvar på dagis över en timme).
Tänk om jag kunde få till det så här en eller två dagar i veckan. Då kanske jag skulle slippa barn som är så trötta att de ligger och gråter på golvet varje dag när jag kommer hem. Det tål att tänka på till hösten.

Nu har jag duschat och gjort lite partiarbete vid datorn (ändå känner jag mig så superstressad för att jag inte hinner med all politik). Igår ringde de från en styrelse jag sitter i (jag har tänkt sluta, men jag hinner ju knappt ens lämna in avskedsansökningar) och frågade efter en verksamhetsberättelse jag skulle skriva under. Hjälp! Jag har inte ens sett den. Och jag letade i alla högar, mappar och pärmar, men inte hittade jag den. Till sist ryckte jag in hela stora pappersinsamlingen (den är stor nu för de kommer och hämtar på tisdag) och gick igenom vartenda papper, men inte hittade jag någon verksamhetsberättelse. Så pinsamt. Jag tycker verkligen inte om att tappa kontrollen. Nu måste jag verkligen se till att lämna alla uppdrag som jag känner att jag absolut inte kommer att hinna med.

Annars har jag planerat in första sammanträdet med sjukvårdsstyrelsen efter nya jobbet nu på tisdag. Det blir lite mjukstart med sjukvårdsstyrelsemöten eftersom jag då bara behöver ta ledigt en halv dag. Eventuellt kommer jag inte igång med någonting mer (förutom kommunfullmäktige då) innan sommaren. Sen blir det ju nytt schema, nya barn och nya tag till hösten. Och kan jag då gå ner lite i arbetstid så kanske det inte blir helt omöjligt ändå...

Nu ska jag läsa lite i min nya bok: "Ett tal till min systers bröllop" av Linda Skugge innan jag sover gott i min sköna säng (barnen sover i sina sängar den här veckan).

Inga kommentarer: