lördag 1 mars 2008

Genuskunskaper i praktiken

Igår var döttrarna och jag på ettårskalas. Storasyster hade sin "nya" snygga, svarta tröja med en grön eldsprutande drake på (alltså ny för henne, köpte den på Röda Korset för 2,50 på rea) och ett par beiga, påsiga byxor med fickor på benen. Liten hade likaså en "ny" tröja, gul med en racerbil och blå joggingbyxor och de numer obligatoriska pippitofsarna. Förutom tofsarna skulle jag säga att de var ganska könsneutralt klädda.

På kalaset dök också en annan mamma med två barn upp, den äldsta i samma ålder som Storasyster och sedan en till två år yngre. Båda barnen hade långt hår, bruna och gröna kläder utan krusiduller, d vs rätt könsneutrala kläder. Till saken hör att alla fyra barnen dessutom har ganska könsneutrala namn.

De två femochetthalvtåringarna fann varandra direkt. Min med sin nyinköpta käpphäst och kompisen med en liten nyckelpigeväska med sjörövare i. I synlig frånvaro av vuxna utspelar sig då denna konversation:
- Du är en tjej.
- Nej, jag är en kille.
- Men du har ju tjejhår.
- Du är en kille.
- Nej, jag är en tjej.
- Men du har ju killröst.
- Men kanske killar kan ha tjejhår och tjejer killröst? Är det sant att du är en kille? På riktigt?
- Ja, du också?
- Nej, jag är en tjej.
- Luras du?
Barnen lekte tight under hela ettårskalaset och sedan fick familjen könsneutral skjuts med oss till bussen. Det enda problemet var att hålla reda på om de skulle kalla sin nyvunna vän för han eller hon. När allt kom omkring spelade det ju ingen roll vem som var tjej och vem som var kille.
När vi kom hem hade Storasyster ont i huvudet och idag har hon 38.5 i feber. Hon har legat på soffan hela dagen och just nu har hon flyttat till mammas säng en stund. Min arbetskamrat är också sjuk och på jobbet blir det förstås ännu en slitsam dag imorgon. Själv får jag fortsätta min karriär som vabmaster.

Inga kommentarer: