tisdag 18 mars 2008

Min vackra vardag och facket

Min vackra vardag består till stor del av snöglopp och tidiga morgnar med trötta barn, sena kvällar (alltså för oss sena) med ännu tröttare barn, idag med en gråtande, hängande i mammas tröja, snyltandes rå blodpudding från skärbrädan. Hade orsakat ett migränanfall i mina sköra tonår, tisdag, blodpudding och griniga barn. Nu är det vardag. Och skönt att få vara hemma hos barnen efter lång dag på jobbet med andras trötta barn.
Det blir inte så många politiska möten just nu. Med allt vabbande (inte bara mitt) så sliter vi fortfarande som djur med att få fungerande rutiner på jobbet. Har förskjutit våra scheman en kvart hit och en kvart dit, någon gång ska vi pricka rätt. Och komma fram till hur vi smidigast sköter köksgörat, och undviker barnens hängande vid farstugrinden hela eftermiddagarna ropandes efter mamma och pappa. Snart så får vi det att fungera. En dag sitter det bara där. Men det kan nog ta den här terminen. och till dess vill man inte gärna vara borta från jobbet i "onödan".
Skulle vilja ta upp lite fackligt arbete också, men det är ju inte lätt. När jag för några år sedan skulle byta fack från Kommunal till Handels för att kunna sitta med i Klubbstyrelsen på förra jobbet, så slutade det med att jag blev utstraffad från Kommunal för att jag inte betalade medlemsavgiften. Och det gjorde jag ju inte eftersom jag redan betalade medlemsavgift i Handels. Nu försöker jag byta tillbaka. Puh.
Började med att gå in på Kommunals hemsida och anmäla intresse. Hem kom en blankett som skulle fyllas i, men ingenstans stod var jag skulle skicka den. Ringde nummerupplysningen och sedan Kommunal för att få en adress, köpa frimärke och posta. Hem kommer då en blankett som arbetsgivaren ska fylla i för att intyga att jag arbetar där och en uppmaning att begära ett övergångsbevis från Handels. Dessa handlingar ska skickas in innan jag kan bli medlem. Arbetsgivaren fyller i blanketten. Från Handels får jag en avancerad beslutshandling där det står att man beviljar mitt utträde från den 30 mars i år, förutsatt att jag betalar medlemsavgiften fram tills dess. Ett övergångsbevis kommer att skickas till mig inom tre veckor. Detta ska sedan skickas vidare till Kommunal. Sen står det hur jag ska göra för att överklaga beslutet om mitt beviljade utträde. Puh.
Inom tre veckor kommer jag alltså att kunna skicka de handlingar som Kommunal vill ha för att godkänna mig som medlem. Det är nu två månader sedan jag började på mitt nya jobb och började försöka byta fackförbund. Undrar om det här är riktigt klokt.

Inga kommentarer: