tisdag 4 mars 2008

Tchad förresten

Innan barnen börjar vakna och den långa natten börjar måste jag ju skriva någonting om den stora världen också. Hörde på nyheterna att regeringen beslutat att förlänga svenska truppers närvaro i Tchad. Genast tänker jag på min väninna som har sin man eller sambo eller vad det nu är där. Hur påverkar det här dem? Jag vet att det tog jättelång tid innan han kom iväg, men enligt väninnan så gjorde det ingenting för han hade ändå lovat vara hemma till den första april. Första april börjar hon nämligen sitt nya heltidsjobb och han ska vara pappaledig med minstingen. Lyssnar de till sånt när de bestämmer att en militär gruppering ska vara kvar si eller så länge i ett land? Kan han då säga; nä, nu ska jag åka hem och byta blöjor? rätt vad det är? Och hur går det annars med hennes nya jobb? Så länge hon är mammaledig kanske det fungerar hyfsat med stort hus på kollektivtrafiksfri landsbygd och fem barn, men vad händer sen? Ja, det lär jag väl få veta.
Och när jag ändå tänker på utlandsstyrkor så tänker jag på nån serie som gick på fyran för inte så länge sedan. Inte för att jag såg den, men jag såg väl trailern typ 300 gånger och i trailern säger en person som varit på militärt uppdrag i Afghanistan: När man blir gammal kan man i alla fall se tillbaka på sitt liv och se att man gjort någonting för någon annan, att man inte gjort allting bara för sin egen skull.
Då undrar jag genast; vad gjorde den människan innan hon for till Afghanistan??? Gör man inte väldigt mycket av det man gör i sitt liv för andra, hur mycket gör man egentligen för sig själv? (det måste väl vara de där chokladbitarna man moffar i sig efter att barnen somnat, men det är ju bara båg för de slår ju tillbaka från bilringsläge med mångdubbel kraft.) Jag har faktiskt funderat länge vad det är för totala egotrippar som bestämmer sig för att åka ut på humanitära uppdrag i världen för att på ålderns höst kunna stilla sitt samvete med att de faktiskt gjort någonting för någon annan någon gång i sitt liv. PUH, jag blir trött bara jag tänker på det. God natt.

Inga kommentarer: