måndag 18 februari 2008

Lång lång måndag

Långmåndag, alltså inte långfredag, inte ens lik, för långfredag är ju röd och då är man ledig om man jobbar inom förskolevärlden (jag har ju skrivit en hel del om barnomsorgens otidsenliga öppettider tidigare). Idag, på långmåndagen, steg jag som vanligt upp klockan fem, läste morgontidningen och konstaterade att Ledaren är bra korkad. Jag menar, försöka få det till att det är samma sak att försvara människors rätt till ersättning när de är sjuka och inte kan jobba som att försvara fusk med VABbande. Jag skulle nog vilja hävda att det finns inte många partier som är så noga med att nagelfara fusk som Vänsterpartiet. Fusk gillas inte, inte någon typ av fusk. Däremot utgår vänsterpartisternas människosyn från det att vi tror människor om att vara ärliga.
Det har visat sig att det finns de som fuskar med VAB, alltså är hemma från jobbet trots att barnet är på förskolan. Otroligt, jag trodde faktiskt inte det. Jag trodde VABfusk var när människor anmälde sina barn sjuka och höll dem hemma trots att det var de själva som var sjuka för att slippa karensdagar... det trodde jag...
I Vänsterpartiet utgår vi också från att de allra flesta människor faktiskt vill jobba. De vill tjäna sina egna pengar, de vill träffa arbetskamrater, de vill utveckla sina talanger och vidga sina erfarenheter. Sen finns det olika anledningar till att man hamnat i lägen där detta försvåras. Man kan ha blivit sjuk eller handikappad, man kan ha svårt att hitta ett arbete som fungerar för ens speciella behov, man kan ha kommit in i rutiner som gör att det blir svårt att komma tillbaka till ett vanligt arbete. Men visst vill de flesta ändå göra någonting, känna sig betydelsefulla...?
Långmåndag blev det också för barnen på vår lilla satellitförskola. Idag var första dagen de skulle både äta och sova. Det gick bra, en somnade redan vid matbordet och med lite tålamod och list sov de snart allihop. Imorgon är sista inskolningsdagen för många, på onsdag börjar allvaret. Just nu 17, men snart 20, små parvlar som går från att vara små älsklingar, små individer till att forma en förskolegrupp med roller, samarbete och rutiner. Det är roligt att få vara med. Jobbigt, men roligt.
På förskolan här hemma väntade två trötta tjejer på mamma som slängde in dem i bilen och åkte direkt till kommunfullmäktige. Där fick de varsin drickyoghurt, macka och frukt. Mamman var med en stund på möte, men vi blev inte långvariga eftersom vi alla var mycket trötta. Det viktiga för mig kändes som att få vara med en stund, träffa folk, höra snack och inte hamna helt utanför. Jag hann vara med på en interpellationsdebatt kring försäljning av bestånd i det kommunala bostadsbolaget. Det var en partikamrat som initierat den och jag tyckte det blev en hel del bra saker sagda. T ex, varför ska människor som valt att bo i hyresrätt kunna bli påtvingade andra boendeformer genom t ex nya ägare eller ombildningar till bostadsrätt? Varför tror man att det är bara människor som inte kunnat välja som bor i hyresrätt?
Vi gick hem så att vi var hemma tjugo i nio och barnen somnade innan jag läst färdigt om proteiner och kolhydrater (ja, de valde bok själva). Själv har jag plockat ihop tidningsinsamlingen och sitter nu och lyssnar till hur Liten hostar. Nej nej, ingen mer sjukdom nu, nej, nej...

Inga kommentarer: