torsdag 8 april 2010

tillbaka i verkligheten - lera här med

Tillbaka på fast mark efter några dagar flytandes i gegga på landet och det är fullt ös med en gång. Premiär för mig i Socialnämnden och en Moderat oroade sig genast för om min två månader gamla dotter skulle greja sekretessen (om de kan höra musik redan i magen så...). Väldigt svårt att veta om vi fattade rätt eller fel beslut, vi är ju bara människor, och det är ju också människor vi beslutar om.
Konstaterade redan tidigt att Håkan Jonsson och jag hade ett inlägg om lokaliseringen av Familjens Hus i lokaltidningen idag. Bra. Det gäller att hålla bollarna i luften. Och jag kan tycka att Flygskolan är en rätt okej lokalisering för de flesta av Familjens Hus verksamheter, dock inte ungdomsmottagningen som borde ligga på gångavstånd från skolor och buss för att det ska bli lätt för ungdomarna att söka sig dit. Till MVC, BVC, Familjecenter, BUP mm tar sig många ändå med bil eftersom de också kommer utifrån kommunens alla delar. Flygfältet är ett område där många barnfamiljer som skulle kunna besöka Familjecenters öppna förskola bor. Jag vet att man åtminstone i många andra kommuner har haft svårt att nå just invandrarfamiljer, så det kanske rent av är en perfekt placering för den verksamheten. Det som inte kändes bra med den här placeringen var ju sättet den kom till på, att helt plötsligt när kommunen betalade för tomma lokaler hamnade Familjens Hus på dagordningen, en fråga som överhuvudtaget inte känts prioriterad under de år som den ändå har diskuterats.

Hämtade efter nämnden de andra barnen hos mormor. Gick in och ammade för det blåste så på gården, men de stora barnen stannade ute och jag hörde snart hur de tjöt av skratt. Visst, det är mkt torrare här i stan, men det fanns lera att rulla sig i även här och snart var de svarta och glada och lite konstigt tittade folk på oss när vi åkte till Rusta för att köpa in lite block och pennor till barnbordet vid kvällens jobbmöte med Josefin Brink (V).
Stekte blodpudding medan barnen hade mörkläggning och disco i lekrummet. Sen gick vi till Folkets Hus. Premiär för möte i Folkets hus, lite halvpremiär för gemensamt möte med Socialdemokraterna och ABF (i alla fall med oss som arrangörer). Det kom inte så mycket folk, men det var ett bra möte och nog tycker jag att vi fick en hel del matnyttigt kött på benen. Vi fick också bekräftelse på att vi ligger helt rätt i linje med vad vi jobbar med nationellt vad det gäller t ex barnomsorg på obekväm arbetstid (vilket föreslås att kommunerna ska bli skyldiga att tillhandahålla) och de stora barngrupperna på fritids. Det känns oerhört bra. Det känns att man tillhör rätt parti och rätt sida.
Nej, nu hör jag en telefon här hemma mitt i natten...måste vara från grannen eller? Tinnitus kanske..., jag går och lägger mig istället. Skriver en debattartikel om något annat imorgon. Verksamheten i Familjens hus kanske, eller möjligheternas äldreomsorg. Tänk vad det finns att tycka och tänka kring.

Inga kommentarer: