tisdag 13 april 2010

surkärringar och glädjedödare

Ja, det kan man kalla de som säger att man inte får studsa boll utanför lägenheterna i vårljuset och då kan alla hålla med. Själv är jag mer som Felix Herngren (eller är det Måns?) i Solsidan, om jag irriterade mig på att någon studsade boll skulle jag väl stänga fönstret och sitta och sura inne, le lite mot bollstudsarna genom fönstret liksom.
Men jag är en annan typ av surkärring; t ex det här med pengar i skolan. Nu ska barnen åka på utflykt till Stockholm, flera klasskamrater kommer att ha med pengar och köpa saker på utflykten. Okej, det är lika orättvist att vissa har pannkakor och andra torra mackor, men det är något just med pengar som stör mig. Ingenting i den svenska skolan ska få kosta pengar. Ändå finns en klasskassa som vi föräldrar betalar in till varje termin så att barnen ska kunna åka på utflykt. Sen åker barnen på utflykt och då ska de ha ännu mer pengar med sig. Och sen är det klasser som ska på skolresa och så ska det anordnas discon som alla andra barn ska gå på och köpa godis och det kostar pengar. Antagligen får föräldrarna ändå lägga till. När vi åkte på klassresa i nian var det en klasskamrat som inte kunde åka med. Det är säkert likadant fortfarande, eller så tar föräldrarna ett SMSlån och hamnar hos kronofogden.
Jag är också allmänt betraktad som surkärring eftersom jag tycker att förskolan ska hållas fri från sötsaker. Jag har ju bloggat om det tusen gånger, men det är ändå en sån där sak som jag kommer på. Tycker jag verkligen inte att barn ska få ha nåt kul??? Inga pengar på utflykten och ingen glass på dagis....snacka om tråkkärring.
Vad det gäller det senare har jag blivit så avtrubbad av alla föräldrarmöten där jag lyft frågan och blivit betraktad som surkärring att jag inte längre orkar. Men....se, nu är jag tvungen igen, för eftersom jag är enhetsrådsrepresentant och en förälder hört av sig till mig med just den här funderingen så måste jag pån igen ba!!! Varför måste det ätas sötsaker i förskolan? Tandläkaren säger tydligt; sötsak en gång i veckan. Kan då inte föräldrarna få bestämma när det ska bli? En del barn har problem med vikten eller tänderna, är det då rätt mot dem att utsättta dem för begär på en plats där de inte själva väljer att vara? Tja, det här kan jag orda om länge, men surkärringen ska nog bädda ner sig för kvällen. Mormor kommer med choklad och en slant till Storasysters utflykt med skolan imorgon. Vad gör de som inte har nån mormor???

Inga kommentarer: