onsdag 9 juni 2010

Skolavslutning

Så skulle man då få gå på sin första skolavslutning som vuxen. Visst jag var med i julas, men förra året när dottern slutade nollan var det mormor som fick vara stand-in eftersom jag arbetade. Avslutningen skedde traditionsenligt i kyrkan med både "Idas sommarvisa" och "Den blomstertid nu kommer", men kändes det bra?
Njae, faktum är att det var i stort sett lika obekvämt som julavslutningen i kyrkan (och den kan jag se en klar anledning till att man faktiskt förlägger till kyrkan eftersom julen handlar om det kristna budskapet). Kyrkan var knökfull och även om man kom tidigt fick man stå långt bak och trängas. I stort sett alla bänkplatser är upptagna av skolbarnen som ska fram och sjunga. Att stå och trängas långt bak utan att se mer än pannan av sitt barn/barnbarn/syskon eller vad det kan vara är inte roligt för vare sig far- och mor-föräldrar eller småsyskon. Du ska helt enkelt vara frisk och medelålders för att kunna trycka dig fram till en bra plats och njuta av tillställningen.
En poäng med kyrkan är förstås att prästen är en mycket bättre talare än rektorn, men han skulle väl lika gärna kunna tala utomhus i Guds vackraste rum. Varför inte samlas någonstans utomhus och sjunga tillsammans? Enklast vore väl att samlas på skolgården och sen skulle alla klasser kunna gå tillbaka till sina klassrum och där kanske barnen kunde sjunga för just sina föräldrar/släktingar? Då skulle man ju både se och höra dessutom.
Jag förstår att det är stort och otroligt och att man måste ta ledigt och armbåga sig fram när ens barn sjunger solo eller spelar flöjt i kyrkan, men ärligt talat, ska jag ta ledigt från jobbet för att se en panna längst bak i en hop av 50 barn (dottern såg inte ens mig)? Och varför måste rektorn plikttroget förlänga den varma, stökiga tillställningen genom att hålla ännu ett tal efter att prästen redan sagt vad som behövde sägas? Tänk om, gör nytt, det måste finnas trevligare sätt att fira skolavslutningen. Det enda jag blev tårögd av var att tänka på hur pinsamt det skulle bli för dottern om jag fick ett utbrott mitt under tillställningen.

Inga kommentarer: