fredag 18 juni 2010

Hur fort får man köra på en gågata?


Idag när jag var nere på stan upptäckte jag att man satt upp en hastighetsmätare på gågatan, en sån där stor som man själv i bilen kan se hur fort man kör. För ett par veckor sedan stod en likadan på gårdsgatan utanför skolan, något som jag tycker verkar mycket mer befogat. För frågan är ju hur fort man får köra på en gågata???


Även förra sommaren gjordes i princip hela centrala Norrtälje om till gågata, någonting som borde fungera bra eftersom det är ett så pass litet centrum, men enligt mätningar som gjordes så körde ca 700 bilar per dygn på gågatorna i centrum. 700 bilar per dygn. Ni läste inte fel. Och det är någonting som märks när man "strosar" genom stan, idag stannade vi några minuter och pratade vid sidan av vägen och genast kastades sura blickar genom bilrutor som passerade.


Men frågan kvarstår, hur fort får man köra på en gågata? I vilket syfte sitter hastighetsmätaren uppe? Kommer rapporten i höst; i somras körde ca 900 bilar per dygn på gågatorna, men de körde ganska sakta så det gör ingenting? Men för detta behöver man ju inte visa upp för bilisterna hur fort det kör, hur är det meningen att man ska tänka; Oj, jag kör ju i 30 på en gågata, bäst jag saktar ner så kanske snuten tror att jag är rullstolsbunden med lyxkärra? Nej, som sagt, jag fattar ingenting.
Och shit, bilden kom in på fel ledd.

Inga kommentarer: