tisdag 8 juni 2010

Centertanter yrar vilt

Centerpartiet fortsätter oförtrutet att babbla på i någon slags total okunskap. Jag erkänner, jag vet inte allt, men Centerpartiet tar priset i att inte ens veta vad man beslutar om. I en debattartikel i Norrtelje tidning 100607 förvillar de nog inte bara mig i sitt resonemang. De erkänner villigt att de deltagit i beslutet om vårdval, men sen verkar de inte ha riktig koll på vad Vårdvalet innebär. Enligt "de tre tanterna" (det var inte jag som sa det från början) i Centerpartiet så innebär Vårdvalet att personer över 65 år kan välja vem som ska komma hem och hjälpa dem i hemtjänsten. Vad är fel i det? 1. Vårdvalet har ingenting med hemtjänsten att göra, utan berör enbart Primärvården. 2. Kundvalet som införts inom hemtjänsten innebär inte att man kan välja vem som kommer hem och utför hemtjänsten utan att man kan välja vilket företag man vill ska utföra tjänsten. 3. Åldern 65 år har aldrig florerat, inom vårdvalet har jag för mig att borgarna uppmuntrar hälsosamtal med medborgare över 75 år när dessa besöker vårdcentralen.
Men i sin artikel fortsätter centertanterna att orera om att alla över 65 år ska kallas till hälsosamtal. Mycket förvirrande, det må vara vad Centern skulle vilja, men det är inte det de beslutat om. Än mer förvirrande att slänga in en mening om gång- och cykelvägar. I övrigt är det ju jättebra att Centerpartiet tycker att maten ska vara näringsriktig, kallas också floskel när man påstår något som ingen vill negera. Det finns ju ingen som vill att våra äldre ska serveras näringsfattig mat.
Centertanterna säger att de vill myndigförklara alla som fyllt 65, själv tycker jag 18 år är en ganska bra ålder och har inte för avsikt att driva någon förändring av denna. Förra valrörelsen drev Centern frågan om ett Tiohundra BB, har inte hört ett ord om detta efter valet som gav dem en plats i majoriteten i såväl riksdag, landsting och kommun. Yra i mössan och hålla med alla, men vad åstadkommer Centerpartiet? Och....vet de om det?

Inga kommentarer: