fredag 4 juni 2010

Allting på en gång

För några veckor sedan gick diskmaskinen sönder. Det som gör det extra jobbigt är att jag har ett litet kök med en bänkdiskmaskin och när den står där finns ingen plats för handdisk. Jag är tvungen att belamra hela köksbordet med ren disk när jag diskar. Häromdagen lade frysen av en stund. Som tur var satte den igång av sig själv igen, men antagligen har den inte så långt kvar. Det är min farmors gamla frys som jag tog ur huset när hon flyttade till hemmet, säkert har den stått där i 30 år, åtminstone sen innan farfar dog och det är ... över 20 år sen. Rätt vad det var började det spruta vatten i badrummet, men det var bara en slang som lossnat från tvättmaskinen, den gick att sätta tillbaka. Hu. Men. Ett fäste i fjädringen i barnvagnschassit har visst gått sönder och om det nu går sönder på andra sidan också så rasar hela chassit ihop. Undrar om de säljer reservdelar till barnvagnar eller om det är meningen att man ska köpa en helt ny vagn. Nu för tiden verkar det inte som om saker ska hålla "för" länge och jag har ju haft den här vagnen sedan 2002. Då köpte vi den i september, det var rea på alla 2002årsmodellerna då för 2003orna hade kommit in för beställning och det var ju dem folk ville ha. Ja, det är sant. Det var mitt första möte med barnvagnsindustrin. Jag fick då också erfara att hjul köptes separat och inte ingick i priset. Vem vill ha en barnvagn utan hjul? År 2006 bytte jag hjulen och det var ju iofs förnämligt. Men som sagt; finns det små fästen i reserv till 2002 års modell, det återstår att se.
Igår tillbringade jag förmiddagen med att skriva debattartiklar innan jag begav mig till Stockholm och landstingshuset för vårens sista möte med sjukvårdsstyrelse norr. Det mest intressanta var väl uppföljningen av husläkarmottagningarna och vad som hänt efter att vårdvalet infördes. En hel del nya mottagningar har öppnats, men flera av dem är undermåliga och frågan är om medborgarna fått någon bättre sjukvård. Besök hos sjuksköterska på mottagningen har minskat kraftigt, vilket antagligen står i direkt relation till att mottagningen får bättre betalt för besök hos läkare. Det är svårt att följa upp verksamheten, men man försöker titta på dem som t ex gör 3 hembesök hos samma patient på en dag (!!!), skriver ut många konstiga recept och inte har några som helst hälsosamtal. Till exempel. Det finns fler avvikelser som gör att man kan se att allt kanske inte fungerar helt bra.
Stockholms län har sedan vårdvalet infördes fått 37 nya husläkarmottagningar, i Sigtuna har man fått fyra. Gör det att vi får en bättre vård? Är kvantitet viktigare än kvalitet?
På kvällen var det gruppmöte i Vänsterpartiets landstingsgrupp och Nya Karolinska Sjukhuset diskuterades. Det är fortfarande hemligt vad som sägs om det hela, men på tisdag blir ännu ett extra fullmäktige för att försöka få ner kostnaderna för bygget. Mötet avslutades med sommarsallad som jag inte räknat med och jag blev därför sen hem. Skruttet gallskrek typ hela vägen i bilen (eftersom hon hade somnat och vaknade när vi gick ut till bilen) och när vi närmade oss Norrtälje tornade mörka moln upp sig och det började regna...
Inte förrän halv tio (och då hade jag kastat i mig den supergoda buffén) äntrade jag hemmet och fann mina älsklingar i pyjamas och världens bästa mamma/mormor som hade diskat upp min eländiga disk. Det hade slutat regna och den skymmande himlen var åter blå. Barnen somnade relativt snabbt till Grieg och mamman kastade sig ner framför datorn för att maila bilder som ska användas i valrörelsen och svara på enkäter utformade för kandidater till riksdagen samt valarbetare. Klockan var nästan halv ett när jag kom i säng med tankarna: Imorgon måste jag....

Inga kommentarer: