torsdag 3 juni 2010

Tut tut - behöver akutRUT

Klockan 08.24, 23 grader varmt ute. Dagens ledare i lokaltidningen har redan orsakat sms och telefonsamtal och bör inom denna förmiddag resultera i en debattartikel. Skulle behöva kalla in en akutRUT för att ta hand om tvätten och disken nu, det var ju det de här två timmarna innan sammanträden och valledarkonferenser skulle ägnas åt.
Utanför skolan stod ett gäng och delade ut information om "vandrande skolbuss", vilket jag tycker är ett jättebra initiativ för dem det fungerar för. Jo, man skäms ju lite när man tutar förbi i bilen då också, men jag försöker verkligen intala mig själv att det är orimligt för mig att gå med barnen varje morgon. Jag gör det gärna ibland, men då ska jag också ha ett par timmar på mig. Det är det det tar när man har barnen på olika ställen, de är ganska små och vare sig de går eller cyklar så tar det lite extra tid, det är inte som att gå själv precis. Och att då också plocka upp och ta ansvar för andras barn, ja, hade jag ett barn, bodde nära skolan och började jobba klockan nio här på orten, då skulle det fungera. När jag börjar jobba igen så är det helt omöjligt. Att hinna lämna tre barn (på olika ställen) med start halv sju och vara på jobbet ombytt och klar halv åtta med en rekordtid på ca 43 minuter enkel resa i torrt och ljust väder, då är "vandrande skolbuss" inget alternativ. Därför kvarstår mitt krav på att områden runt skolor och förskolor ändå byggs för att föräldrar ska kunna lämna av sina barn med bil utan att behöva backa eller göra olagliga Usvängar. Samtidigt uppskattar och uppmuntrar jag initiativ som "vandrande skolbussar", samåkning, cykelveckor, säkra cykelvägar (vilket också är en brist), skolpoliser och andra alternativ. Hur som helst kanske vi ska erkänna att bilskjutsning till skolor och förskolor inte är någonting som minskar i och med det ökade antalet friskolor.
Nu är kaffet klart och jag ska börja ringa runt lite inför debattartikelskrivande. Om två timmar och tjugo minuter ska jag sitta på bussen mot Stockholm och inte vara hemma förrän kl.21.00 ikväll igen, så....disk diska dig, tvätt häng dig, golv torka dig, nu kör vi!

Inga kommentarer: