onsdag 2 december 2009

Ingens fel?

Det låter som dragracingtävling utanför, men det är antagligen bara bussarna som inte kommer upp för Baldersbacken till bussgaraget. Det är ju minusgrader.
Den nittonde januari i år ringde jag till vår nya fastighetsskötare och anmälde att vårt badrum är fuktigt och att det riskerar bli mögel och fuktskador om vi inte får en duschkabin. Jag passade också på att klaga på fönstren i sovrummen som släpper in så mycket kalluft att elräkningen för två sovrum blir nästan lika hög som den för två rum, kök och badrum och alla de apparater som körs i dessa rum. Det var en ung kille som var här och kontrollerade och han konstaterade ganska snart att det här var ingenting som fastighetsskötarföretaget själva kunde fatta beslut om, det måste tas med fastighetsägaren (kommunen).
När jag tidigare varit i kontakt med kommunen om bl a köket, så har jag fått veta att det är bäst att höra av sig tidigt under året om man vill ha någonting gjort, för sen är pengarna slut.
Idag, nästan elva månader efter anmälan, ringer jag fastighetsskötaren som förklarar att de skrivit av ärendet. Någon har tydligen försökt nå mig, men misslyckats...(?) Alltså, jag har flera telefoner, mail och telefonsvarare. Jag får inget besked om hur kommunen ställt sig till det hela utan killen tar upp det hela som två nya ärenden.
Vi fick nytt kök samtidigt som andra dottern föddes. Det hade föregåtts av att den dåvarande fastighetsskötaren varit här, konstaterat att hela köket behövde bytas ut, tagit hit en snickare som räknat på det hela. Kommunen satte sig på tvären, skickade hit sin egen "expert" som fotograferade och tittade, varpå det konstaterades att vi måste få ett nytt kök. Det gick inte att fuska.
Den förra fastighetsskötaren var också här och kontrollerade badrummet på min begäran. Då fick vi en paxfläkt som går i stort sett dygnet runt. Ändå är det fuktigt och instängt i badrummet och vatten samlas under tvättmaskinen och på ställen där man inte kommer åt. Det var därför jag anmälde problemet igen. Hon som bodde här före oss var en ensam gammal tant, nu bor vi snart en familj på fem personer här. Det är omöjligt att tvätta, hänga tvätten och duscha i samma lilla trånga utrymme utan att åtminstone kunna kanalisera bort duschvattnet från golvet.
Nu är det väl bara att vänta ett år till. Eller tills fastigheterna säljs. Kanske en annan hyresvärd än en kommun skulle vara tvungen att åtgärda dylika brister. Jag har i alla fall tejpat igen fönstren i sovrummen nu. Synd bara att inte kunna vädra ur förrän det blir vår igen.

Inga kommentarer: