torsdag 3 december 2009

Rekommenderad skinka?

Igår när jag åkte ut till landet för att sätta på värmen i stugan så hörde jag f d kommunalrådet Bengt Ericsson, C, på närradion (den enda radiostation som går att vrida in där ute i Estunaområdet). Han talade om vanvården på grisgårdarna och ansåg väl att anmälningarna mot bönderna var en aning överdrivna. Han berättade att han själv var uppvuxen på en gård med grisar och ibland när man kom ut i stian låg där en död gris, men det gick ingen nöd på dem, de mådde bra. Var de sjuka fick de t o m komma in i köket. Han fortsatte med att tala om att alla tillfrågade i lokaltidningen skulle strunta i dessa anmälningar och ändå köpa julskinka. Det skulle han själv också. och han hade två gubbar till med sig i studion som också skulle köpa julskinka, annars blev det ju liksom ingen jul. "Så, där ser ni", säger Bengt till oss som satt och väntade på att han skulle godkänna våra inköp av julskinka, "djuren har det bra på de svenska gårdarna".
Men är det inte så att likaväl som en kommunist ska erkänna att Stalin inte var någon ideal ledare, så kanske en gammal bondpojke måste erkänna att alla bönder inte är några förebilder, nej, tvärtom kanske vissa är riktiga svin. På vems sida står Centerpartiet; djurens eller böndernas?

2 kommentarer:

eleonors.bloggspace.se sa...

Min mamma var jobbarkompis med BE:s hustru. Enl mamma så var inte alls BE en jordbruksson. Men han ville gärna vara. Så han närapå bosatte sig inne i en ladugård.
Men hur var det nu, stannade han kvar där? Eller???

Bengt Ericsson sa...

Bästa Catarina. Jag blev kontaktad av en bekant som berättade att du skrivit om mig på din bloggsida. Efter långt sökande hittade jag fram till bloggen och ska för en gångs skulle använda min tid att ge ett svar. Tyvärr skrivs det många tröttande och svajiga inlägg på bloggsidor. Det kommer att bli bloggarnas död, tror jag. Vem ska läsa allt skräp som skrivs?

Tack för att du lyssnar på Radio Roslagens morgonprogram 'God Morgon Roslagen'. Nästa gång jag är programvärd är onsdag den 16 dec kl 09.00. Då tillsammans med norrtäljekännaren Lennart Jansson. Vi ska samtala om hur Norrtälje stad utvecklats. Hur stadsdelarna vuxit fram. Onsd. 23 dec kl 09.00 finns norrtäljeprästen Per-Åke Axelsson i studion. Dan-före-da´n.

SÅ TILL MIN BAKGRUND. Det finns en anonym kommentar som undrar vem jag är och påstår att 'hennes' mamma varit jobbarkompis med min hustru. Eftersom jag anar vem som finns bakom Elenors.bloggspace.se blir det inlägget ännu mer förbryllande. Troligen är det skrivet endast för att göra sig lustig på andras bekostnad. Detta gör att bloggandet urvattnas medan möjligen bloggaren känner sig tillfreds.

SANNING: Jag är född och uppvuxen på lantgård i Norra Nånö, Estuna socken. Mina föräldrar brukade gården mellan åren 1941-1992. Mina farföräldrar åren 1918-1941. Under de år jag gick i skolan, jobbade jag en hel del på gården, särskilt under skolloven. Så fungerar livet på bondgårdar, alla hjälper till efter förmåga. På vår gård fanns många olika djur. Bl a grisar. Nyfödda grisar behöver omvårdnad med värme och mat. När smågrisar visade tecken på svaghet fick dom komma in i värmen några timmar, i kök eller pannrum. Min mamma och pappa visade vad som behövde göras.

Under andra världskrigets matbrist med köldvintrar upp till minus -30 grader under månader med kalla ladugårdar var behovet av omsorgsfull djurskötel stor - maten var ransonserad - en omständighet som är helt annorlunda än dagens överflöd.

Nu äger vår son gården utan djurhållning. I mitt vuxna liv blev det sedan 35 år i bankvärlden och 12 år som förtroendevald. SLUTSATS: jag bosatte mig således inte i ladugården.

ALLA BÖNDER är inte goda förebilder. Det förekommer vanvård både hos bönder och hästfolk - men tack och lov är det ovanligt. Alla politiker är heller inte goda förbilder, under åren har det funnits svin även i politiken. De flesta bönder är ändå goda, egna företagare och sköter sin jord och sina djur utan anmärkning. Jag kan lova dig Catarina, att när alla 'korten ligger på bordet' i djuraktivisternas bildbevisning (TV) kommer sannolikt även du inse att nyheterna om 'vanvårdade grisar' hade vilseledande inslag. En fråga som ännu är obesvarad: Visades det bilder i TV-inslaget tagna utomlands?

TILL SLUT. Som programvärd i Radio Roslagens morgonprogram 'God-Morgon-Roslagen' är jag privatperson. Frågan du ställer om på vems sida olika partier står när det gäller djur och bönder får du gärna ställa - min rekommendation är att du skriver till respektive parti.

Jag står både på djurens och böndernas sida. Hade det varit möjligt i Josef Stalins Sovjetunionen? Du kan ju börja med att berätta på vems sida Vänsterpartiet med kommunisten Lars Ohly i spetsen står, - på djurens eller böndernas?

Vem orkar läsa så här långa blogginlägg? Troligen ingen mer än möjligen bloggsidans ägare. Då hade ett telefonsamtal kunnat förenkla informationsflödet och resna ev oklarheter om jag är född på lantgård eller inte. Om jag står på djurens sida eller på böndernas - eller på bådas. Eller jag tycker att politiker och bönder är goda förebilder.

Bengt Ericsson, privatperson