Nyligen skrev Norrtelje tidning om. I både artikeln och i Ledaren står det att alla politiker ända tills beslutsdatum varit överens om tjänstemännens förslag till Vårdval Tiohundra. Det blir något missvisande eftersom vi politiker fick förslaget presenterat den tolfte november för beslut tjugotredje november. Det finns ingenting som säger att alla var överens om detta. Vi har egentligen knappt hunnit diskutera det. I stort sett, med några justeringar, var nog oppositionen redo att gå med på förslaget. Socialdemokraterna hade ett eget yrkande med justeringar och Vänsterpartiet ett ersättaryttrande som också innehöll vissa önskemål om justeringar. Dessa lämnades dock aldrig in eftersom ärendet drogs ur.
Från majoriteten sa man att ärendet drogs ur p g a juridiska teknikaliteter. Oppositionen ville ta beslutet ändå och lägga till en attsats om att beslutet skulle gälla under förutsättning att juridiken var i sin ordning. Vad vi förstod på sammanträdet var detta en stor organisationsförändring som enligt projektdirektiven måste få godkännande från huvudman.
Några dagar senare kan vi läsa i tidningen att man är oense inom majoriteten och att Moderaterna dragit ur ärendet eftersom man anser att det inte ska finnas något Vårdval Tiohundra, bara ett Vårdval Stockholm.
Ledaren i Norrtelje Tidning skriver den tjugosjunde november att Vårdvalet innebär att man får välja vårdcentral och att man tidigare var hänvisad till en vårdcentral inom ett visst område. Detta är helt fel. Du har länge i Stockholms län kunnat välja vilken vårdcentral du vill lista dig vid. Det som skiljer i Vårdval Stockholm är den fria etableringsrätten som gör att många väljer att etablera sig i områden med ”lätta” patienter med stor plånbok och därmed tas resurser från de mottagningar som ligger i ”svaga” områden eftersom det inte finns någon större gemensam plånbok att gräva ur. Politikerna har inte längre möjlighet att styra vården efter behov utan marknaden ser till att den styrs efter de starkastes efterfrågan. Det är också den allvarligaste kritiken mot Vårdval.
Som ersättare i Norra Sjukvårdsstyrelsen i Stockholm har jag sett en del hur Vårdvalet slår och med detta som bakgrund skrev vi i Vänsterpartiet i vårt ersättaryttrande bl a: ”det finns en verksamhet som vi tycker bör lyftas ur vårdvalet och det är barnmorskemottagningen, eller MVC. Flera små MVC har nyligen avauktoriserats i Stockholm p g a bristande underlag. Det krävs 40 kvinnor per barnmorska för att kunna upprätthålla kvaliteten i arbetet. I Norrtälje kommun idag föds knappa 500 barn per år. Barnmorskemottagningarna (MVC) i Stockholms län har ett minimum på öppethållande, vardagar mellan 08.00 – 17.00, som gör att det är svårt att driva en liten mottagning. De generösa öppettiderna infördes för att de gravida kvinnorna i första hand skulle vända sig till barnmorskemottagningen och inte till förlossningsavdelningen vid besvär eller oro i graviditeten. Ca 75% av alla kvinnor besöker förlossningsavdelningen minst en gång före förlossningen p g a besvär eller oro. Ett besök på förlossningen kostar oerhört mycket mer än ett besök på barnmorskemottagningen. För de gravida kvinnorna i Norrtälje kommun innebär det dessutom extra mycket besvär för långa resor till förlossningsmottagningen.
Ett vårdval där MVC ingår innebär enligt oss en stor risk för att den nuvarande barnmorskeverksamheten slås sönder och efter en tid kanske ingen av mottagningarna har underlag för att gå runt ekonomiskt eller möjlighet att hålla öppettiderna. Det är vad som har hänt i Stockholm. Det skulle innebära en oacceptabelt låg nivå på service till Norrtälje kommuns gravida kvinnor och en nivå som inte är att betrakta som likvärdig med den servicenivå som är beslutad i Stockholms läns landsting. En splittring av MVC innebär också ett urholkande av tanken kring Familjens hus.”
I övrigt tycker vi i Vänsterpartiet att ett Vårdval Tiohundra på ett bättre sätt säkerställer hälso/sjukvården för alla våra invånare på likvärdiga villkor än vad Vårdval Stockholm gör. Vårdval Stockholm hör inte hemma i vår landsbygdskommun.
Catarina Wahlgren, Vänsterpartiet
Från majoriteten sa man att ärendet drogs ur p g a juridiska teknikaliteter. Oppositionen ville ta beslutet ändå och lägga till en attsats om att beslutet skulle gälla under förutsättning att juridiken var i sin ordning. Vad vi förstod på sammanträdet var detta en stor organisationsförändring som enligt projektdirektiven måste få godkännande från huvudman.
Några dagar senare kan vi läsa i tidningen att man är oense inom majoriteten och att Moderaterna dragit ur ärendet eftersom man anser att det inte ska finnas något Vårdval Tiohundra, bara ett Vårdval Stockholm.
Ledaren i Norrtelje Tidning skriver den tjugosjunde november att Vårdvalet innebär att man får välja vårdcentral och att man tidigare var hänvisad till en vårdcentral inom ett visst område. Detta är helt fel. Du har länge i Stockholms län kunnat välja vilken vårdcentral du vill lista dig vid. Det som skiljer i Vårdval Stockholm är den fria etableringsrätten som gör att många väljer att etablera sig i områden med ”lätta” patienter med stor plånbok och därmed tas resurser från de mottagningar som ligger i ”svaga” områden eftersom det inte finns någon större gemensam plånbok att gräva ur. Politikerna har inte längre möjlighet att styra vården efter behov utan marknaden ser till att den styrs efter de starkastes efterfrågan. Det är också den allvarligaste kritiken mot Vårdval.
Som ersättare i Norra Sjukvårdsstyrelsen i Stockholm har jag sett en del hur Vårdvalet slår och med detta som bakgrund skrev vi i Vänsterpartiet i vårt ersättaryttrande bl a: ”det finns en verksamhet som vi tycker bör lyftas ur vårdvalet och det är barnmorskemottagningen, eller MVC. Flera små MVC har nyligen avauktoriserats i Stockholm p g a bristande underlag. Det krävs 40 kvinnor per barnmorska för att kunna upprätthålla kvaliteten i arbetet. I Norrtälje kommun idag föds knappa 500 barn per år. Barnmorskemottagningarna (MVC) i Stockholms län har ett minimum på öppethållande, vardagar mellan 08.00 – 17.00, som gör att det är svårt att driva en liten mottagning. De generösa öppettiderna infördes för att de gravida kvinnorna i första hand skulle vända sig till barnmorskemottagningen och inte till förlossningsavdelningen vid besvär eller oro i graviditeten. Ca 75% av alla kvinnor besöker förlossningsavdelningen minst en gång före förlossningen p g a besvär eller oro. Ett besök på förlossningen kostar oerhört mycket mer än ett besök på barnmorskemottagningen. För de gravida kvinnorna i Norrtälje kommun innebär det dessutom extra mycket besvär för långa resor till förlossningsmottagningen.
Ett vårdval där MVC ingår innebär enligt oss en stor risk för att den nuvarande barnmorskeverksamheten slås sönder och efter en tid kanske ingen av mottagningarna har underlag för att gå runt ekonomiskt eller möjlighet att hålla öppettiderna. Det är vad som har hänt i Stockholm. Det skulle innebära en oacceptabelt låg nivå på service till Norrtälje kommuns gravida kvinnor och en nivå som inte är att betrakta som likvärdig med den servicenivå som är beslutad i Stockholms läns landsting. En splittring av MVC innebär också ett urholkande av tanken kring Familjens hus.”
I övrigt tycker vi i Vänsterpartiet att ett Vårdval Tiohundra på ett bättre sätt säkerställer hälso/sjukvården för alla våra invånare på likvärdiga villkor än vad Vårdval Stockholm gör. Vårdval Stockholm hör inte hemma i vår landsbygdskommun.
Catarina Wahlgren, Vänsterpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar