tisdag 22 december 2009

julefrid

Andra natten i rad utan sömn p g a bäckensmärtor. Fick just idag veta att i Frankrike existerade inte såna problem, där har alla kvinnor istället kramp i vaderna när de är gravida. Men jag har ju iofs haft det också. Hur som helst är det ju jul snart så det är bara att ånga på med ett fult smärtgrin i ansiktet hela tiden. Det mesta är klart inför julen, en sista vända med dammsugaren i vardagsrummet imorgon, knäck och efterrätt till juldagens julmiddag ska ordnas, några paket till ska slås in, sen rimmar jag om jag har orken kvar.
Köttbullar och Jansson är färdigt och idag slängde jag på känn ihop en rödbetssallad, får se när vi ska ta gröten, blir kanske imorgon.... Så åkte jag upp och köpte en gran, tog den största såklart och kämpade iväg med den mot bilen. Jag var tvungen att köra hem den idag, även om vi inte klär den förrän kvällen före julafton, för imorgonbitti ska jag lämna in bilen. Men det är inget synd om mig för jag har vunnit en tävling och ska låna en splitterny bil över jul och nyår. Men den vill jag ju inte köra granen i precis. Och jag hoppas ju att det inte är allt för stora fel på min egen bil, för nån lön verkar det inte bli den här månaden heller. I alla fall har jag inte hört ett knyst från Försäkringskassan. Men som sagt, allt det där med ekonomi det lämnar vi till efter jul.
Just nu vill man ju ha julefrid, tänka goda tankar tillsammans med nära och kära, och njuta av att bara vara. Det där med att tentan ska vara klar den 7e januari, det lämnar vi också till efter jul. Dags för lite julmusik, doft av gran, hyacint, kanel, apelsin och nejlika. De glada, skrattande barnen som rumlar i snön är inne på sin fjärde dag nu och förväntan stiger. Imorgon har mamman lovat plocka bort fläktlocket ovanför spisen så att tomten ska kunna komma in genom skorstenen på natten. "men han får inte komma in i vårt sovrum", säger Liten allvarligt.
I går läste vi KarlBertil Jonssons jul som godnattsaga. Barnen är väl lite små för att förstå, språket är ju rätt föråldrat också, men vi nöter väl....den har ju ett budskap. Ikväll blir det nåt enklare. Mamma är trött.

Inga kommentarer: