torsdag 10 december 2009

snart smäller det

Japp och då menar jag inte nyårsraketer eller nåt annat kul utan jag syftar på trafiksituationen utanför Kvisthamraskolan, särskilt på morgonen vid skolstart. Massor av bilar som kör, svänger runt, backar, slår upp dörren i kombination med mörker, regn och glittriga rutor, barn och vuxna utan reflexer som vet att de har rätt att gå rakt ut i vägen där det är gångfartsområde.
Ett problem är ju att en del människor inte förstår att de måste köra i gångfart förbi skolan. Jag vet inte om det är det största problemet. Det finns ingen lämplig plats att vända bilarna, så många backar eller svänger runt på livsfarliga vis mitt bland barnen. Många barn som bor i närheten går själva till skolan med remarkabelt lite reflexer på sig. När ett barn ser en kompis t ex på andra sidan vägen, springer det över, rakt ut bakom en bil som kanske backar eller kanske kommer det en bil från andra hållet som inte håller hastigheten.
Det finns några 15minutersparkeringar på en sidogata. Där står bilar på båda sidor så att det inte går att komma fram emellan, man blir tvungen att backa bland alla barn. I mörker och regn.
Det finns skäl till att alla inte kan gå med sina barn till skolan. Själv är jag just nu sjukskriven och har svårt att gå. Alltfler elever bor också längre från skolorna i och med att skolor läggs ned och de som blir kvar får större upptagningsområde. Du har ju också fritt val att välja en skola som ligger långt från hemmet. Arbetar man och är på väg till sitt jobb är det inte heller säkert att man har tid/möjlighet att gå till skolan med barnen.
Situationen är värst vid skolstart på morgonen, men även på eftermiddagar och kvällar är det otäckt. På kvällstid främst för att bilister inte verkar förstå att gångfartsområde inte är begränsat till skoltiden. Hastighetsbegränsningen gäller dygnet runt.
I morse höll jag själv på att orsaka en olycka. Min dotter såg en kompis och fick bråttom att spänna av sig bältet. Jag förmanade henne att inte öppna bildörren utan att låta mig gå ut och släppa ut henne, men jag blev så nervös att jag glömde dra i handbromsen. Bilen började rulla bakåt mot bilen bakom och jag fick kasta mig in över sätet och dra åt bromsen. Det gick bra, men det kunde ha gått illa. Jag är så stressad nu över trafiksituationen så att om det inte bara vore en vecka kvar till jullov skulle jag fundera på att hålla min dotter hemma från skolan i protest. Det är inte första gången den här senaste månaden som jag känt mig helt skakig efter lämniong vid skolan. Någonting kommer att hända. Det är oundvikligt om inget görs åt trafiksituationen.
Jag vet att liknande problem finns utanför skolor och förskolor överallt i landet. Det kanske är dags att inse att alla föräldrar aldrig kommer ha möjlighet att gå med sina barn till skolan och lösa situationen för den mängd bilar man kan räkna med kommer att befinna sig runt skolområdet varje dag.

Inga kommentarer: